Új hibrid technológián dolgozik a Volvo. Lendkerekes megoldással növelnék a hajtáslánc teljesítményét, miközben csökken a jármű üzemanyag-fogyasztása. 2011 második felében kezdődnek a közúti tesztek. A Volvo Powertrain és az SKF segítségével kutatott technológia kifejlesztésére 6,5 millió korona (200 millió forint) támogatást kapott az autógyár a svéd Energia Ügynökségtől.

Lendkerekes Volvo készül 1
Lendkerekes Volvo készül 11


A mozgásienergia-visszanyerő rendszer, hivatalos nevén Flywheel KERS központi eleme egy lendkerék, amely percenként 60 000-es fordulatszámra képes. A 20 centiméter átmérőjű szerkezetet szénszálas műanyagból készítik és csupán hat kilót nyom. A súrlódási veszteségek csökkentése érdekében vákuumban pörög.

A prototípusban a hagyományos belsőégésű motor az első kerekeket hajtja, a lendkerék pedig egy fokozatmentes sebességváltón és kuplungon keresztül a hátsókat pörgeti.  A működése hasonló a villanymotoros hibrid rendszerekéhez, amikor a jármű lassít, akkor a benzinmotor leáll és a lendkerék felpörög. Amikor gyorsítani kezd a sofőr, akkor eleinte a lendkerék energiáját használják, s ha a jármű ismét egyenletes sebességre áll, akkor kapcsol be a belsőégésű motor.

a videó a hirdetés után indul
Lendkerekes Volvo készül 12


Természetesen az egymást követő gyorsításos-fékezéses szakaszoknál jön ki a lendkerék előnye, így főként városban érhető el vele nagyobb üzemanyag-megtakarítás. A Volvo 20 százalékos fogyasztáscsökkenésről beszél. Ugyanakkor ezzel a megoldással plusz 80 lóerőnek megfelelő teljesítményt tudnak biztosítani a járműnek, ha hagyományos motorral együtt használják az komoly lökést ad egy-egy gyorsításnál.

Pontosan ezért épített ilyen rendszert pár éve a Williams Forma-1-es csapat. Igaz ők élesben soha nem használták, de a technológiát eladták a Porschénak, akik már használja versenyautójában és a tervek szerint hamarosan széria modelljeiben is alkalmazza majd. A Volvo is foglalkozott már a témával az 1980-as években már készült egy Volvo 240-es ezzel a megoldással, de akkor még acélból készült, nagy és nehéz volt a lendkerék, így nem volt életképes alternatíva.

Most azonban a Volvo közlése szerint, ha a műszaki fejlesztés a terv szerint halad, néhány éven belül már a sorozatgyártásban köszönhet vissza a megoldás.” A lendkerék technológia olcsó és nagy darabszámú autóknál is lehet használni, ellentétben például a plug-in-hibrid technológiával. Ez azt jelentheti, hogy nagy szerepe lehet a CO2-kibocsátás csökkentésében” – mondta Derek Crabb, a Volvo szakembere.