A 2011-es Argentin-rali pénteki programja:

SS2 El Mirador/ San Lorenzo – 1 18,23km
SS3 Mina Clavero/ Giulio Cesare -1 22,67km
SS4 El Condor/ Cuesta Blanca -1 37,32km
Szerviz Carlos Paz
SS5 El Mirador/ San Lorenzo – 2 18,23km
SS6 Mina Clavero/ Giulio Cesare – 2 22,67km
SS7 El Condor/ Cuesta Blanca – 2 37,32km

Talán van, aki emlékszik rá, az Argentin-rali beharangozónk címe az volt: Meglepetés kell a Fordtól, utalva arra, hogy idén murván még nem nyert a csapat a Citroën ellenében.

Ma megkaptuk a meglepetést.

A verseny előtt azt gondolhattuk, hogy a szervezők döntése, hogy egy alapvetően murvás rali szakaszaiba aszfaltos részeket kevernek, Sebastien Loebnek kedvez, hiszen ezen a felületen szinte verhetetlen a címvédő. Ám Jari-Matti Latvala az első körben az El Condoron olyat autózott, hogy nemcsak az ellenfelek, de csapatfőnöke is csak pislogott. A 37 kilométeres gyorsasági utolsó húsz kilométerét teljesítették aszfalton, nagy sebesség mellett.

Durva autózással vezet Latvala Argentínában 1
Durva autózással vezet Latvala Argentínában 23 A Ford utólagos analízise kimutatta, hogy az utolsó 5,76 kilométeren a legmagasabb fokozatban, csúcsfordulatszámon hajtott a finn. A szakasz utolsó mért részegységén Latvala átlagsebessége 196 km/óra volt, mindezt murva gumikon. Jó tudni, hogy az FIA kizárja a jövőbeni további versenyekből azokat a szakaszokat, ahol 130 km/óra feletti az átlagsebesség. Itt a szakasz első fele miatt ez nem áll, de a tempó jelzés értékű.  

„Soha nem láttam még hasonlót sem” – mondta Malcolm Wilson, a Ford csapatvezetője. „Ez teljesen hihetetlen. Az autónk csúcssebessége 200 km/óra vagy valami ilyesmi. Ehhez a tempóhoz végig a fordulatszám-határoláson kellett mennie. Alig várom, hogy megnézhessem a belső kamera felvételét.” Persze a főnök azért is boldog, mert most először ment aszfalton a Fiesta WRC és úgy tűnik, igen jól muzsikál, a korábbi években ez volt a Ford Achilles-sarka.


Nemcsak a többieket, de magát Latvalát is meglepte az idő, amikor meglátta. „Keményen hajtottam. Az autó jónak tűnt, de nem gondoltam ilyen tempóra. Igazán érdekes volt?” – mondta Latvala, aki 10 másodpercet vert a legközelebbi ellenfelére is ezen az egy szakaszon.

Persze mint kiderült, nagyon készültek erre a gyorsaságira. 20 milliméterrel lentebb ültették az autót, hogy kevesebbet mozogjon a karosszéria a gyors a kanyarokban, ugyanakkor a korábbi szakaszokat egy szett gumival teljesítették és a pótkerekeket csak itt tették fel, hogy minél jobb legyen a tapadás. Ugyanakkor Szardínián fél napot csak ezekre az aszfaltos betétekre teszteltek, de jól jött, hogy tavaly Latvala indult a Nürburgringi 24 órás versenyen is.

Latvala padlógázzal száguld(vágott videó):

„Számomra ez veszélyes volt” – mondta Loeb. „A legmagasabb fokozatban voltunk tapadás nélkül, puha murvagumikon. Az autó azt csinált, amit akart. Szörnyű volt. Nem tudtam nyomni, csak próbáltam az úton maradni. „

Loeb a második körben már rápróbált a szakaszra, akkor már képes volt megverni Latvalát, de csak azért, mert a finn egyszer túl későn fékezett és lefullasztotta az autót. Ez a pár másodperc pedig elég volt, hogy ezúttal a második helyre kerüljön, egyébként lehet, hogy a korábbinál is rövidebb idő alatt letudta volna a szakaszt.

Ám nem az első körben kapott 12 másodperc fájhat a legjobban Loebnek, hanem a szervezőktől szerzett egyperces büntetés.

A hétszeres világbajnok túl hamar érkezett az egyik időellenőrzőhöz, amiért büntetést kapott. A csapat egyeztetést kezdett a szervezőkkel, mert állítólag az okozta a problémát, hogy nem volt megfelelő az időellenőrző kialakítása és számos olyan ember bóklászott arra, akinek semmi dolga ott, emiatt nem lehetett látni a hivatalos időt mutató órát.

Loeb jelenleg másfél perces hátránnyal az ötödik helyen várja a folytatást. „Remélem, visszavonják, ha nem, nagyon nehéz lenne nyerni. Ha elveszik a büntetés, még van esélyünk.”
 
Durva autózással vezet Latvala Argentínában 24 Jari-Matti Latvala viszont nemcsak az említett szakaszon volt, gyors, de végig, murván is. A mai hat szakaszból négyet megnyert és a másik kettőn is legjobb három között volt. Nem csoda, hogy ő áll az élen az összetett versenyben.

A második helyen Petter Solberg tanyázik, aki ma csak egyszer szorult a harmadik helyre a szakaszidőket tekintve, de így is közel húsz másodperces hátrányban van. Csak egy szakaszt nyert meg, de ez igazi mérföldkő:. 

„Remek érzés a 400. szakaszgyőzelem, és remélem még sok-sok követi még” – mondta privát citroënes. „Elégedett vagyok a mai nappal. Az aszfaltos rész nehéz volt, de remekeltünk murván. Ha minden így megy, megígérhetem, hogy holnap is keményen hajtunk majd. Nagyszerű a verseny, remek szakaszok és rengeteg a néző”

Sebastien Ogier áll a harmadik helyen, a Citroën pilótája már félpercnyire van Latvalától. Bár előzetesen úgy tűnt, ez a verseny jobban fekszik a franciának, mint az előző szardíniai, ám számos probléma lassította. Egyszer megpördült, míg a kritikus szakaszon a rossz beállítás miatt már a murván elhasználta az abroncsokat, amelyek közül az aszfaltos szakaszon defektes lett az egyik.

A Ford másik versenyzője Mikko Hirvonen foglalja el az ötödik helyet. A finn nem ment rosszul ma, de csak murván, az aszfaltos részeken különösen sokat veszített. A dobogó azonban még így is könnyedén meglehet, hiszen viszonylag meleg van Argentínában és holnap csak negyedikként rajtol, így gyorsulhat. 

Az argentinok imádják a versenyzőket:

Az Argentin-rali állása (7/19 szakasz):

1. Jari-Matti Latvala Ford Fiesta RS WRC 1 óra 48p 59.7mp
2. Petter Solberg Citroën DS3 WRC +18.2mp
3. Sebastien Ogier Citroën DS3 WRC +28.8mp
4. Mikko Hirvonen Ford Fiesta RS WRC +43.5mp
5. Sebastien Loeb CitroënDS3 WRC +1p 30.3mp
6. Mads Ostberg Ford Fiesta RS WRC +2p 55.2mp
7. Matthew Wilson Ford Fiesta RS WRC +3p 27.4mp
8. Federico Villagra Ford Fiesta RS WRC +3p 40.9mp
9. Ken Block Ford Fiesta RS WRC +6p 04.8mp

A részletes eredményeket erre a linkre kattintva találhatja meg.

Az Argentin-rali szombaton újabb nyolc szakasszal folytatódik.