Második hónapja csökkenést mutat a kínai autógyártás és az autóeladások, valószínűleg nem lesz tartható az előre jelzett éves terv – közölte a kínai autógyártók szövetsége (CAAM) csütörtökön.
Májusban 5 százalékot megközelítően esett vissza a gyártás éves összehasonlításban, míg az értékesítés 4 százalékkal volt kevesebb ugyanebben az időszakban. A tendencia erősebb az áprilisban mértnél, amikor mindössze 0,25 százalékos volt a forgalom-visszaesés, míg a kibocsátásban alig 2 százalékos hanyatlást regisztráltak.
Áprilishoz viszonyítva a személyautók gyártását, illetve eladását tekintve 10, illetve közel 9 százalékos volt a csökkenés. A haszongépjárművek tekintetében a számok magasabbak: 18,7 százalékkal kevesebbet gyártottak, 17 százalékkal kevesebbet adtak el.
A jelenség mögött egyértelműen a korábbi adókedvezmények visszavonását, az emelkedő üzemanyagköltségeket és az egyes helyeken – így a fővárosban – bevezetett vásárlást korlátozó intézkedésekben látja a szakmai szövetség főtitkár-helyettese, Csu Ji-ping.
Az első öt hónap statisztikája összességében ugyanakkor még mindig némi emelkedést mutat: a tavaly január és május között előállított autókhoz képest az idén 3,2 százalékkal több kelt el, számuk eléri a 7,78 milliót. Az eladásoknál pedig 4 százalék fölött van a bővülés, a darabszám 7,91 millió. A tavalyi két számjegyű növekedéshez képest ugyanakkor jelentős az elmaradás.
A gyártók a jelek szerint már alkalmazkodnak a csökkenő igényekhez, amit a készleteik májusi csökkenése is mutat. Az autógyártók kinyilvánították, fellépnek minden olyan intézkedés ellen, amely tovább nehezítené az iparág résztvevőinek helyzetét. Az már így is nagyban valószínűsíthető, hogy a CAAM januári jóslata az idei 10-15 százalékos értékesítés-növekedésről nem válik valóra.
A világ legnagyobb autópiacának címét 2009-ben megszerző Kínában 2010-ben több mint 18 millió autót adtak el, ami 32 százalékot meghaladó emelkedést jelentett. Akkor nagyjából ugyanennyivel nőtt a termelés is.
A hazai gyártású személygépkocsik piaci részesedése – az első öt hónapot tekintve – 45,4 százalék volt, 2,5 százalékkal alacsonyabb, mint tavaly ilyenkor. A japán márkájú autók 17,6 százalékot, a németek 15,5 százalékot, míg az amerikaiak 11 százalékot képviseltek.
Forrás: MTI