A Görög-rali pénteki programja:
SS1 Thiva 1 23,60km
SS2 Elatia 39,10km
Szerviz Kamena Vourla
SS3 Eleftherohori 18,10km
SS4 Rengini 11,88km
SS5 Thiva 2 23,60km
SS6 Mavrolimni 25,05km
A csütörtöki szokatlan esőzés után pénteken már melegben és száraz pályákon kezdődhetett meg a rali-világbajnokság hetedik versenye, a Görög-rali. Rengeteg, néhol fejnagyságú kő és szikla nehezítette a versenyzők és az autók dolgát.
Ma egyértelműen Petter Solberg volt a leggyorsabb, róla szólt a nap. A norvég kihasználta előnyös, ötödik rajtpozícióját. Megnyerte az első négy szakaszt, közülük is kiemelkedett a második, ahol szenzációs autózással 20 másodperccel gyorsabb volt, mint legközelebbi riválisa. A hátralévő kettőn sem vett vissza, ott másodikként zárt. Legnagyobb ellenfele a fordos Jari-Matti Latvala volt, aki ugyan szakaszt nem nyert, de négy második idővel jelezte tempóját.
Ugyanakkor az addig a harmadik helyen álló Sebastien Ogier (Citroën) és a negyedik Mikko Hirvonen (Ford) a cél előtt lefékezett, hogy a hátralévő napokra jobb rajtpozíciót szerezzen. Ezzel Sebastien Loeb került a második helyre 51,6 másodperces hátránnyal, mögötte minimális lemaradással negyedik Hirvonen, ötödik Ogier.
„Elégedett vagyok a mai nappal, Jó volt a rajtpozícióm és az volt a tervem, hogy a legtöbbet hozom ki belőle. Az utolsó szakaszon sokáig mentem Latvala porában, sok időt veszítettem, de örülök, hogy vezetünk” – értékelt Petter Solberg. „Az előnyünk remek, de holnap egy újabb nehéz nap vár ránk, a pályák nagyon durvák, óvatosnak kell lennem, hogy megőrizzem az előnyömet.”
Sebastien Loeb egész nap szenvedett az első rajtpozíció miatt, nem tudott gyorsan menni, ugyanakkor az ötödik szakaszon tíz kilométerre a céltól defektet is kapott, amivel egészen az ötödik helyig esett hátra. A nap végén azonban hárommal előrébb találta magát. „Másodikak vagyunk az összetettben, de nagyon messze vagyunk Pettertől, ami gond” – mondta Loeb.
Hirvonen 3,7 másodperccel követi Loeböt, és 1,9 másodperccel van Sebastien Ogier előtt. A finn néhány másodpercet veszített a harmadik szakaszon begyűjtött defekttel, egyébként viszont élvezte a gondtalan autózást egész nap. Ogier délelőtt még kereste a helyét, majd miután módosítottak az autó beállításain, délután már sokkal gyorsabb volt, abszolút első időt is repesztett, amivel időlegesen a harmadik helyre is előlépett.
Latvala az idők szerint remekül ment egész nap, de bevallása szerint nem volt elégedett a saját teljesítményével. Ugyanakkor az utolsó szakaszon előjött műszaki hiba miatt került messzire a győzelemtől.
„500 méterrel a rajt előtt észrevettem, hogy csúszik a differenciálmű” – mesélte. „Ellenőriztem a hátsó differenciálművet, de megállapítottam, hogy az elsővel van gond. Nem volt időm bármit is tenni, így hátsókerék-hajtással vágtunk neki és teljesítettük a szakaszt. A dobogó túl messze van már, a top6-ba kerülés a cél.”
Henning Solberg, aki a kihagyott Argentin-rali után tért vissza rali-világbajnokságra a kiváló ötödik helyen várhatja a folytatást, megelőzve csapattársát, a Stobart Ford másik autóját vezető Matthew Wilsont. A harmadik szakaszig a szintén stobartos Mads Ostbergé volt a hatodik hely, de a norvég egy nagyobb gödröt keményen eltalált, ekkor meghibásodott a szervó és lecsúsztak az útról. Holnap a szuperrally szabály alkalmazásával folytatják.
Kimi Räikkönen a tizedik. A korábbi F1-világbajnok lassan, de problémamentesen autózott a cél felé egészen az utolsó szakaszig, ahol lecsúszott az útról, elhajlítva a kormányösszekötőt. Úgy tűnik, nem múlt el nyomtalanul, hogy két versenyt kihagyott, hiszen legutoljára Jordániában vezette a DS3 WRC-t.
Az S-WRC kategória legjobbjai most is gyorsabbak a WRC mezőny végénél, így nem meglepő, hogy Ott Tanak az abszolút kilencedik helyen tanyázik. Fölénye a kategóriában is látszik, fél perc az előnye Juho Hennine előtt.
A kategóriában érdekelt magyar páros, Turán Frigyes és Zsiros Gábor az ötödikek az S2000-est hajtó tízes mezőnyben. Friciék élvezik a versenyt és küzdenek a kövekkel és a meleggel. Nem mentek fejjel a falnak, helyette folyamatosan gyorsultak és lépdeltek előre a nap folyamán. Az abszolút értékelésben a 29-es rajtszámuk ellenére már a 14. helyen állnak.
„Tudnánk ennél még gyorsabban is menni, de az talán már túlságosan kockázatos lenne” – mondta Turán Frigyes. „Ez a verseny már önmagában is rejt rizikót, elég csak az éles sziklákat említeni és azt, hogy miközben ötven fok van az autóban, némelyik szakasz harminckilenc kilométer hosszú. Szóval nem gyerekjáték! Miközben az ellenfelek hullanak, mint a legyek, a mi Ford Fiestánkban egyetlen csavar sem lazult meg. Hihetetlen, mennyire jól bírja a kiképzést!” – dicsérte a technikát Frici.
A 2011-es Görög-rali állása a péntekin nap után (6/18):
1. Petter Solberg, PSWRT, Citroën DS3 WRC 1ó 39p 24,2mp
2. Sebastien Loeb, Citroën Total WRT, DS3 WRC +51,6mp
3. Mikko Hirvonen Ford Abu Dhabi WRT, Fiesta RS WRC +55,3mp
4. Sebastien Ogier, Citroën Total WRT DS3 WRC +57,2mp M
5. Henning Solberg, M-Sport Stobart, Ford Fiesta RS WRC +1p 43,2mp
6. Matthew Wilson, M-Sport Stobart, Ford Fiesta RS WRC +2p 27,7mp M
7. Ott Tanak, Ford Fiesta S2000 +03p 32,4mp S
8. Jari-Matti Latvala, Ford Abu Dhabi WRT, Fiesta RS WRC +3p 55mp M
9. Juho Hanninen, Red Bull, Škoda Fabia S2000 +4p 1,6mp S
10. Kimi Räikkönen, ICE1 Racing, Citroën DS3 WRC +4p 4,7mp M
Az SWRC állása:
1. Ott Tanak, Ford Fiesta S2000 1ó 42p 56.6mp
2. Juho Hanninen, Red Bull, Škoda Fabia S2000 +29.2mp
3. Bernardo Sousa, Ford Fiesta S2000 +1p 33.8mp
5. Turán Frigyes – Zsiros Gábor, Ford Fiesta S2000 +3p 12.5mp
A Görög-rali holnap hét szakasszal folytatódik.
Néhány momentum: