Fiziológiailag jelentős egészségkárosító hatása van a közlekedési dugóban eltöltött idő alatt létrejövő stressznek a gépjárművezetőkre, kiváltképp a férfiakra – mutatta ki a TomTom kutatása.

Káros az egészségre a forgalmi dugó 1
Káros az egészségre a forgalmi dugó 9


A vezető navigációs vállalat által rendelt független kutatás a résztvevőktől vett nyálmintából kimutatható stresszmarkerek vizsgálatával kimutatta, hogy míg a női vezetőknek 8,7%-kal növekszik stressz-szintje ha csúcsforgalmi időszakban, illetve forgalmi dugóban vezetnek, addig a férfiaknál ez akár a rendkívül magas 60%-ot is elérheti.

További aggodalomra ad okot, hogy az ugyanebben a vizsgálatban résztvevő női vezetők 67%-a, illetve a résztvevő férfiak 50%-a a kimutatható fiziológiai eredmények ellenére 20 percnyi forgalmi dugóban eltöltött idő után még nem vallotta magát idegesnek vagy feszültnek.

A kutatás arra is rávilágított, hogy a közlekedési dugóban eltöltött hosszabb idő és annak a gépjárművezetőkre gyakorolt hatása hosszú távon káros az immunrendszer működésére, magas vérnyomást okoz, valamint a vércukorszint megemelkedését eredményezi.

Káros az egészségre a forgalmi dugó 10


„Ezek az eredmények bizonyos evolúciós viselkedésformákkal magyarázhatók és állíthatók párhuzamba. A férfiak többségénél az ilyen helyzetek erős fiziológiai, úgynevezett „fight or flight” (szembenézés vagy menekülés a stresszhelyzetből) reakciót váltanak ki. Tekintettel arra, hogy a gépjárművezető ennek nincs minden esetben tudatában, a rendszeresen forgalmi dugóban töltött idő hosszú távon komoly egészségkárosító  hatást gyakorolhat az emberi szervezetre.” – mutatott rá David Moxon, a kutatást vezető pszichológus.

A vezetés közben jelentkező stressz oldására a gépjárművezetők számos technikával védekezhetnek és védekeznek is. A vizsgálat kimutatta, hogy a gépjárművezetők 82%-ka ilyenkor rendszerint zenét hallgat, 21%-uk időtöltésként az utastársakkal beszélgetve oldja a stresszt. A kutatás másik eredménye, hogy a stresszkezelés módszerei országonként, illetve nemtől függően is eltérőek lehetnek.

Az amerikaiak (38%-a) és a svédek (39%-a) általában telefonon beszélgetve keres ilyen helyzetben kikapcsolódást, míg a hollandok (14%-a) ilyenkor inkább étkezéssel tölti az időt a volán mögött. Az angol nyelvterületen élőkről általában énekléssel csökkentik a vezetés közben felgyülemlő stresszt, ami rendszerint beválik, hiszen a TomTom által végzett vizsgálatsorozat kimutatta, hogy háromból egy női vezetőnél pusztán az éneklésnek köszönhetően csökkent a stressz szintje.