Jelenleg a magyar utakon futó autók 25%-a finanszírozott, aminek 70-80%-a svájci frank alapú konstrukcióban köttetett. A Lombard Lízing Csoport legfrissebb számításai szerint ezekből a hitelekből szabadulni csak 1-2 év múlva lesz lehetséges. A Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége is csak 2012-től vár nagyobb, pozitív irányú elmozdulást a piacon.
Egy 2008. év elején 150 forintos árfolyamon felvett svájci frank hitel esetében a havi törlesztő részlet ma mintegy 30-35 százalékkal haladja meg a hitelfelvétel időpontjában kalkulált részlet mértékét. „Nem lesz szükség a lakáshitelesek számára kitalált mentőcsomaghoz hasonlóra a finanszírozott gépjárművek esetén, mivel ezek törlesztése jóval kisebb terhet jelent a lakosság számára, mint a lakáshiteleké” – hangsúlyozta Domonkos András, a Lombard Lízing Csoport vezérigazgatója.
A svájci frank alapú finanszírozás 2011-re gyakorlatilag eltűnt: amíg 2008-ban a finanszírozott gépjárművek több mint 90 százalékára svájci frank alapú szerződést kötöttek, az idén a finanszírozott állományban ennek aránya mindössze 10 százalék.
„A finanszírozott autók lecserélése iránti igény érezhető feszültséget generált a piacon és nagymértékben visszavetette az új autóértékesítést is ” – mondja Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke.
A válság hatására nem állt le teljesen az autófinanszírozás, ám a feltételek és a kondíciók megváltoztak: a korábban átlagos 30 százalékos önerő mára 40 százalékra emelkedett, az átlagos futamidő pedig mintegy 1,5 évvel csökkent.
A finanszírozási rendszer átalakulása az ügyfelek és a piac biztonságának is jót tett – véli a GÉMOSZ elnöke. „Bár a gépjármű értékesítés az elmúlt években jelentősen visszaesett, a pozitív irányú elmozdulás már látható, és a hamarosan lejáró szerződéses kötöttségek után nagyobb emelkedést várunk” – mondja Gablini Gábor. Hozzátette: „Az elkövetkező öt évben az értékesítés a jelenlegi szintnek várhatóan több mint kétszeresére fog növekedni, de ezzel még jóval elmarad a válság előtti állapottól.”
„Azoknak az autósoknak, akiknek nehézséget okoz a törlesztés, azt javasoljuk, hogy mindenekelőtt egyeztessenek a finanszírozóval, és kérjenek haladékot” – hangsúlyozta Domonkos András. Lízingcég még nem mondott fel azért szerződést, ha az ügyfél nem tudta fizetni az árfolyam különbözetet. Ha valaki az alapot rendesen törleszti, akkor a finanszírozó a szerződés fenntartására törekszik. Hozzátette:
„A svájci frank alapú hiteleket most több okból sem érdemes euróra váltani. Ha ugyanis az ügyfél devizanemet vált, akkor rögtön átváltáskor realizálja a hátralévő tőkére eső árfolyamveszteséget a jelenlegi árfolyamon.”
Azoknak, akik most szeretnének autót venni, és a kiszámíthatóság a fontos, érdemesebb a forint alapú finanszírozást választani. Az euró alapú hitel ki van téve az árfolyammozgásoknak, habár kevésbé volatilis, mint a svájci frank. Vagyis az euró alapú finanszírozás azoknak megfelelő, akinek euróban van bevétele vagy nem okoz gondot a törlesztőrészlet emelkedése, esetleg a futamidő lejárta előtti autóértékesítés.