A Mazda utolsó mohikánként tart ki a Wankel motorok mellett, és az autógyártók között egyedi módon fejleszti a bolygódugattyús erőforrásokat. 

Sokan zsákutcának ítélték a technikát, de a japánok kitartanak Wankel egyedi találmánya mellett. Radikális fejlesztést eszközöltek a Mazda RX-8-ban szolgáló Renesis motorcsalád alapjain. Egyszerűen elhagyják a robbanómotorok állandó kellékét, a gyújtógyertyát, helyette nagy teljesítményű lézerrel lobbantják lángra a benzin-levegő keveréket. A lézertechnika hazájában már nem lehetetlen elég megbízható és kompakt készüléket gyártani a célra. Szakértők szerint nem légből kapott az ötlet, a lézersugár megfelelően vezérelve pontosabb gyújtást, egyenletesebb járást biztosít, ezzel csökkentve a károsanyag-kibocsájtást és a fogyasztást is.


A 16X kódjelű motor 300 köbcentivel nagyobb elődjénél (1600 cm3), ennek ellenére külső fizikai mérete csökkent és az alumínium széleskörű felhasználásának köszönhetően könnyebb is. Ezzel remélhetőleg lépést tettek a konstrukció egyik nagy betegsége, a nyomatékszegénység leküzdésére is.

Tiszteletre méltó a japánok szélmalom harca, de úgy tűnik, ma már nincs értelme a Don Quijote félre romantikának. Hiába a fejlesztések, az őrülten pörgő Wankel motor köszönő viszonyban sincs az Euro 5 elvárásaival, nem is beszélve a lassan begyűrűző hatos számú normáról.

Remélhetőleg sikerül akadályt ugrani a távol keleti mérnököknek, és mi is rácsodálkozhatunk arra, hogyan lehet egy jól irányzott fénysugárral benzinből mozgást csiholni.