A következő két uniós költségvetési ciklusban, 2027-ig 2900 kilométer út épül, 3 ezer milliárd forintból Magyarországon – mondta Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára az M0 autópálya déli szektorának bővítésén tartott sajtótájékoztatón csütörtökön. Természetesen nem csupa új útról van szó, hanem várhatóak fejlesztések és bővítések is.
A 2920 kilométerből nagyságrendileg 500 kilométer autópálya, 1000 kilométer autóút, 400 kilométer kiemelt főút és 1000 kilométer főút építése vagy bővítése tervezett. Az első ciklusban, 2020-ig évi 160 milliárd, azt követően pedig évi 210 milliárd forint lesz a felhasználás üteme – tette hozzá az államtitkár.
A 2017-ig tartó első ütemben többek között az M4-es szerepel, amely a fővárosból Szolnok, majd Berettyóújfalun át tart a határhoz. Egy részei már kész vannak, most teljessé fejlesztik. Ugyanígy az első között készülhet az M8, amely talán legfontosabb autópálya-fejlesztés, miután megszünteti a jelenlegi centralizációt. Az M8 a többi autópályával ellentétben nem kapcsolódik az M0-hoz, a fővároshoz, keresztben fut az országban. A Siófok, Dunaújváros, Kecskemét, Szolnok vonal mentén épül autóútként , egyes szakaszokon autópályává fejlesztve.
A szintén kiemelt jelentőségű M0 teljes körré zárása 2107 utánra a második ütemben várható. Az M0 fejlesztése azonban folyamatos lenne, 2024-re például az M6 és az 51. sz főút között 2×4 sávossá bővítenék.
Az M0 déli szektorának alépítménye eredetileg egy fél autópályára készült, erre helyeztek kétszer két sávot – leállósáv nélkül – és balesetekkor ezért dugul be a forgalom azon. Most a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. – mint beruházó – megépítteti a másik fél pályát is, így a déli szektor kétszer három sávos autópálya lesz, mindkét oldalon leállósávval – mondta a tájékoztatón Loppert Dániel, a NIF kommunikációs osztályvezetője.
A bővítés három ütemre oszlik. Az M1 és M6 autópályák közti szakasz az idén novemberre készül el. A túlsó végén az M5 és az 51-es számú főút közötti új pálya jövő év közepére készül el. Ekkortól a meglévő M0 két ideiglenes végpontja között nem az M5 autópálya lesz az összekötő szakasz.
Végül a középső szakasz – az M6 és az 51-es főút között – csak két év múlva, 2013 nyarára készül el. Ennek oka, hogy a Duna soroksári és hárosi (fő) ágára is hidat kell építeni.
Forrás: MTI