Az utánfutó kilengése veszélyes jelenség, ami nehezen kezelhető, gyakran súlyos helyzetet teremt, így potenciális balesetforrást jelent. 2009-ben egyedül az Egyesült Királyságban 682 jármű szenvedett balesetet vontatás közben. Ezért a Ford szélesebb körben is elérhetővé teszi utánfutó szabályozó technológiáját.
Az eredetileg a Ford Kugában bemutatott rendszer elérhető lesz az új Ford Focus, C-MAX és Grand C-MAX modellekben is, később pedig rendelhető lesz az új Ranger, illetve a 2012-ben érkező újgenerációs Kuga modellek esetében is. Persze amennyiben opcionális Ford vonóhoroggal szerelték fel őket.
„A berendezés az Elektronikus Stabilitásprogram részeként működik, és az ESC érzékelőitől kapott információkat használja fel – például az oldalirányú mozgás, a gyorsulás és a kormányszög adatait. Az ESC rendszer folyamatosan figyeli ezeket a jelenségeket, értelmezi őket, így a pótkocsi esetleges kilengésére is azonnal képes reagálni, beavatkozik a fékek és a motor működésébe” – mondja Guy Mathot, a Ford Európa ESC és Kezelhetőség osztályának vezetője.
Enyhébb kilengés esetén az első fékek felváltva működnek a jobb és a bal oldalon, ezzel a jármű olyan oldalirányú mozgással reagál, ami ellensúlyozza az utánfutó lengését. Súlyosabb esetben a rendszer nullára csökkenti a motor forgatónyomatékát, és mind a négy kereket fékezni kezdi, az utánfutó kritikus sebessége alá mérsékelve ezzel az autó lendületét.
Persze ez a megoldás is csak megkönnyíti a vezető dolgát, de nem veszi át, ezért érdemes indulás előtt az utánfutón és a vontató autón is ellenőrizni az abroncsnyomást, illetve megbizonyosodni arról, hogy az utánfutón jó súlyelosztással és biztonságosan rögzítette a rakományt. Mindig az útviszonyoknak megfelelően válassza meg a sebességet, sávváltáskor és éles kanyarokban fokozottan figyeljen.
A technológia persze nem tökéletes újdonság, más gyártók, Mercedes-Benz és a Volkswagen is kínálnak hasonlót. Az Opel például a 2003-ban bemutatott H Astrához már kínált utánfutó-stabilizálást az ESP részeként.