Nagy különbségek vannak az egyes európai nemzetek autósainak vezetés közben tanúsított viselkedése között – derül ki a Goodyear Dunlop több mint ötezer sofőrt kikérdező, nyári vezetéssel kapcsolatos közlekedésbiztonsági felméréséből.  

Sokan vezetnek nem megfelelő állapotban 1
Sokan vezetnek nem megfelelő állapotban 15


Az autósok önmagukról alkotott képével kapcsolatban elmondható, hogy a megkérdezettek közül az olaszok állítják magukról a legvalószínűbben, hogy „jobbak az átlagnál”, ugyanakkor a közlekedésbiztonsági felmérés rámutatott, hogy más európai autósok az olaszokat tartják a legveszélyesebb vezetőknek Európában.

A legtöbben a német vezetők közül írták le a volán mögötti viselkedésüket „nyugodtként”, a megkérdezett német autósok 22%-a jellemezte így magát, míg az európai átlag 12%-os. A legtöbben a németeket szavazták meg a legbiztonságosabban vezető autósoknak.

A legóvatosabb sofőrként a francia autósok jellemezték magukat (a megkérdezett francia autósok 51%-a, szemben a 31%-os európai átlaggal), amit alátámaszt az a tény is, hogy ők töltik a leghosszabb időt a járműveik felkészítésével. A második legtöbb igenlő választ adva 90%-uk nyilatkozott úgy, hogy mielőtt hosszú útra indulna, ellenőrizné az abroncsnyomást.

Sokan vezetnek nem megfelelő állapotban 16


Ennek ismeretében talán meglepő lehet, hogy legkevésbé a franciák vélik úgy, hogy autósként „jobbak az átlagnál”. Ugyanakkor a franciák esetében az európai átlagnál 15%-kal valószínűbb, hogy már kiabáltak más úthasználókkal.

Az Európa-szerte, 15 országban megkérdezettek közül az Egyesült Királyságban élők jellemezték legnagyobb arányban „biztonságosként” vezetési stílusukat. Ezt támasztja alá az is, hogy a legkevesebben a britek közül állították, hogy a nyári üdülés alatt egy sárga lámpánál „lassítás helyett inkább gyorsítanának”. Igaz, a britek azok is, akik a legnagyobb arányban ismerték be, hogy „feszült” állapotban is volán mögé ülnek.

„A felmérés aggodalomra ad okot, mivel sok európai autós nyilatkozott úgy, hogy vezetéshez nem megfelelő állapotban is volán mögé ül a nyári üdülés során. A felmérés egyértelmű kultúraközi különbségeket mutat, amelyek tükrözik azt az Európa-szerte eltérő arányt, hogy hány közúti baleset történik az egyes országokban élő autósokkal” – mondta Dr. Lisa Dorn, a Cranfield Egyetem Vezetési Kutatócsoportjának igazgatója.

Otthonuktól legmesszebbre az orosz autósok utaznak idén nyáron (több mint felük 2000 kilométerénél is többet vezet majd), akik közül a legtöbben nem állnak meg vezetés közben két óránként pihenőt tartani (több mint egynegyedük 5-6 órát fog vezetni megállás nélkül). A sebességkorlátokat túllépők között az oroszok a második helyen állnak.

„Amennyiben elegendő időt szánunk az utazásra, biztonságosan elhelyezzük csomagjainkat és megbizonyosodunk arról, hogy megfelelően felkészültünk az utazásra, úgy rengeteg stressztől megszabadulunk, ami egyébként viselkedésünk kockázatosságát növelte volna. Ez egyben azt is jelenti, hogy nagyobb biztonságban vagyunk az utakon” – véli Jens Vöelmicke, a Goodyear kommunikációs vezetője.