A Finn-rali szombati programja:
Szerviz E Paviljonki (15 perc)
SS12 Leustu 1 – 21,35km
SS13 Surkee 1 – 14,66km
SS14 Urria 1 – 12,75km
SS15 Jukojärvi 1 – 14,32km
SS16 Isojärvi 1 – 4,85km
Szerviz F Paviljonki (30 perc)
SS17 Leustu 2 – 21,35km
SS18 Surkee 2 – 14,66km
SS19 Urria 2 – 12,75km
SS20 Jukojärvi 2 – 14,32km
SS21 Isojärvi 2 – 4,85km
SS22 Laajavuori 2 – 4,19km
Szerviz G Paviljonki (10 perc)
Tizenegy gyorsasági, összesen 140,05 versenykilométer, azaz a Finn-rali leghosszabb napja várt a mezőnyre a verseny zárónapján. Sebastien Loeb, Sebastien Ogier (mindkettő Citroën) és Jari-Matti Latvala (Ford) is esélyes volt a még a győzelemre, miközben Mikko Hirvonen (Ford) arra készült, hogy tovább zárkózzon a hatodik helyről.
Loeb ellenfelei tegnapi taktikázásának köszönhetően az első két naphoz hasonlóan ismét elsőként rajtolt, de ezúttal bizonyosan nem bánta. Este ugyanis az eső megöntözte a pályákat, így már nem a takarítószerep volt az övé, előnybe fordult az elsősége. A reggeli első két gyorsaságit megnyerte, majd ezen felbuzdulva a délelőtt másik három szakaszán is jobb volt ellenfeleinél. Ogier tegnapi 1,6 másodperces hátránya 10,8-re, Latvala 2,6 mp lemaradása 20-ra nőtt.
Délután a nyitószakaszon Ogier begyűjtött egy jobb első defektet, amivel ezúttal nem perceket, de néhány másodpercet azért elveszített, de ezzel esélyt is a győzelemre. Loebnek azonban keményen kellett küzdenie, mert a talaj ekkor már nem neki kedvezett, ám ennek ellenére nem tudták már befogni ellenfelei.
„Remek érzés” – mondta Loeb a célban.”Nagyon nehéz verseny volt, mert a többiek mindig mögém kerültek, hogy nekem kelljen tisztítanom az utat. De végül mi nyertünk és ez nagy elégtétel. Talán a karrierem legjobb győzelme ez” – mondta Loeb, az egyetlen nem finn, aki kétszer is képes volt megnyerni a Finn-ralit. Győzelmében az legkiemelkedőbb, hogy nem kedveli a versenyt, és nem is magát tartotta a favoritnak, úgy nyilatkozott, hogy nem a győzelem a célja, hanem hogy annyi pontot szerezzen, hogy még vezesse a bajnokságot. Ez sikerült, bőven.
Latvala 2,6 másodperces hátránnyal kezdte Finn-rali zárónapját, de erőfeszítéseit, hogy támadjon, hátráltatta a hátsó kerekek nem megfelelő tapadása. A napközbeni szervizben a hátsó differenciálmű előfeszítésének módosításával orvosolták a problémát és a finn lendületbe jött. A hátralévő szakaszokon azonban csak arra volt elég a tempója, hogy Ogier-t megelőzze és megszerezze a második helyet. A hazai győzelem elmaradt.
„Nehéz hétvége volt és túl későn ébredtem fel” – mondta a Ford versenyzője, aki tavaly győzött ugyanitt. „Persze csalódott vagyok, hogy nem nyertem, de nagyszerű verseny volt.”
Ogier sem titkolta csalódottságát, amiért terveivel ellentétben nem tudta megnyerni a Finn-ralit. „Persze még nem adtam fel, de ez nem egy jó eredmény a bajnokság szempontjából” – mondta a 31 pontos hátrányba került francia. „Az én rajthelyemmel ma a győzelemért harcolhattam volna, de a defekttel elszállt az esélyem.”
Mikko Hirvonen, ha lehet, ma még keményebben hajtott, mindent beleadott, de a csütörtöki esés után a győzelemre nem volt esélye. A 36. helyről tegnap feljött a hatodikra, ma pedig további két helyet lépett előre, pedig reggel még az akkor ott tanyázó Petter Solberg egy perccel előzte meg.
Az előzés egyfelől Hirvonen tempójának volt köszönhető, hiszen a finn tizenegy szakaszból nyolcat megnyert, ugyanakkor Solbergnek differenciálmű-problémája volt. A norvég mögött az M-Sport három versenyzője, Mads Ostberg, Henning Solberg, Matthew Wilson sorakoznak az eredménylistán.
Hirvonen ugyan csalódott volt, hogy nem küzdhetett az első helyért, de a Power Stage megnyerésért járó plusz három ponttal valamelyest vigasztalódhatott. Örülni azonban biztosan nem fog, egyre csökken az esélye, hogy befogja Loeböt a bajnokságban.
Idén ez Loeb negyedik győzelme, összességében pedig már a 66. sikere. Loebnek ezzel már 177 pontja van, korábbi 17 pontos előnyét 26 pontra növelte. Hirvonen ugyan továbbra is második, de most már inkább hátrafelé kell figyelnie, Ogier már csak négy pontra van.
Öt verseny van még hátra, ebből három aszfaltos és kettő murvás. Loeb öt éve minden aszfaltos versenyen nyer, Hirvonennek viszont nagyon nem megy ezen a felületen így a kilátások nem túl rózsásak. Ahogy a Fordnak sem.
Az eddigi nyolc versenyből hetet a franciák nyertek, a Ford csak az évadnyitó havas Svéd-ralin volt gyorsabb, utána az összes murvás versenyen a Citroën diadalmaskodott. 290 vs. 225 pont.
Turán Friciék kategóriájában, az S2000-ben hazai győzelem született, mivel Juho Hänninen nyerte a versenyt. Friciék az első háromtól messze voltak, de üldözték a negyedik Hermann Gassnert. Sajnos nem tudták befogni, végül ötödikként végeztek, ami azért nem rossz első finn versenyükön.
„A reggeli első szakaszon jó időt mentünk és tudtunk faragni a hátrányunkból Gassnerrel szemben, de a többi szakaszon nem találtam a ritmust, így a különbség visszakúszott a korábbira. Gond volt délelőtt a bal hátsó lengéscsillapítónkkal is, a szervizparkban kijavították a fiúk, illetve a váltó gyújtásszenzorával sem volt már probléma, így délután már úgy mentünk, ahogy szerettünk volna. Most először versenyeztünk Finnországban, így az ötödik hely jó nekünk.”
Sem a MINI-, sem a Volkswagen-csapat nem tudta befejezni a Finn-ralit. Kris Meeke és Dani Sordo is a top10-ben volt, amikor a motorjaik túlmelegedése miatt ki kellett állniuk. A német alakulat által futtatott egyik Škoda Fabiát Joonas Lindroos összetörte tegnap, míg Andreas Mikkelsen a 17. szakaszon állt ki a az eltört hűtő miatt.
A Finn-rali négy percben:
A 2011-es Finn-rali végeredménye (22/22 szakasz):
1. Sebastien Loeb Citroën DS3 WRC 2óra 39perc 37.0 másodperc
2. Jari-Matti Latvala Ford Fiesta RS WRC + 8,1mp
3. Sebastien Ogier Citroën DS3 WRC + 12,8mp
4. Mikko Hirvonen Ford Fiesta RS WRC +1p 9,1mp
5. Petter Solberg Citroën DS3 WRC +1p 16,2mp
6. Mads Ostberg Ford Fiesta RS WRC +1p 27,8mp
7. Henning Solberg Ford Fiesta RS WRC +3p 25,5mp
8. Matthew Wilson Ford Fiesta RS WRC +3p 53,2mp
9. Kimi Räikkonen Citroën DS3 WRC +3p 59,8mp
10. Juho Hanninen Red Bull Škoda Fabia S2000 +5 p 13,7mp
SWRC
1. Juho Hanninen Red Bull Škoda Fabia S2000 2ó 44p 50,7mp
2. Martin Prokop Ford Fiesta S2000 +2p 37,7mp
3. Ott Tanak Ford Fiesta S2000 +3p 38,3mp
…
5 Turán Frigyes – Zsiros Gábor Ford Fiesta S2000 +6p 11,2mp
A részletes eredményekért kattintson erre a linkre!
Finn-rali Power Stage (SS22) (Top 3):
1. Mikko Hirvonen 3 pont
2. Jari-Matti Latvala 2 pont
3. Sebastien Loeb 1 pont
A világbajnokság állása a Finn Rali után:
Pilóták
1. S Loeb 171 pont
2. M Hirvonen 144 pont
3. S Ogier 140 pont
4. J-M Latvala 96 pont
5. P Solberg 83 pont
6. M Östberg 56 pont
7. M Wilson 40 pont
8. K Räikkönen 26 pont
9. H Solberg 26 pont
10. F Villagra 20 pont
Konstruktőrök
1. Citroën 290 pont
2. Ford 225 pont
3. M-Sport Stobart 101 pont
4. Petter Solberg WRT 71 pont
5. Ice 1 Racing 38 pont
6. Munchis Ford WRT 32 pont
7. Team Abu Dhabi 20 pont
8. FERM WRT 16 pont
9. Monster WRT 8 pont
10. Brazil WRT 1 pont
A következő verseny a Német-rali lesz augusztus 18-21 között.