Jövő évtől vezeti be a Volkswagen az úgynevezett moduláris padlólemezt (MBQ). A tervek szerint erre több mint negyven típus épül majd a Volkswagen, Audi, Škoda és SEAT márkánál. Az új padlólemez nemcsak csökkenti a költségeket, de lehetőséget biztosít, eddig hiányzó modellek, változatok gyártására is. Erre szükség is van, mert egyedül az Audi azt tervezi, hogy 2020-ra a jelenlegi 38-ról 50-re növeli a modellváltozatok számát – számol be a német Automobilwoche.
„Az MQB sokkal rugalmasabb, mint a korábbi platform” – mondta Ulrich Hackenberg fejlesztési vezető. „Változtathatunk az autó szélességén, hosszán és magasságán, a tengelytávon, a nyomtávon és a kerékméreten is. Így megfelelő egy szedánnak és egy szabadidő-autónak is a padlólemez.”
Ezzel nemcsak a teljes erőátvitel, a légkondicionálás, az ülések lehetnek azonosak, de az ajtók felépítése és az ablakemelők, a kormánymű, a tengelyek stb. is. Ezzel bődületes pénzt spórol a Volkswagen, 30 százalékkal olcsóbb lehet egy-egy autó gyártása. Akár 60-70 százalékban azonos lehet két látszólag eltérő autó.
A szakértők szerint a jövőben az dönt arról, hogy melyik lesz a legsikeresebb autógyár, hogy ki tudja a legnépszerűbb kisautót gyártani. Ugyanakkor a jövőben piacokon az alacsony ár lesz a legfontosabb tényező. Míg Nyugat-Európában már beállt a piac, addig India, Oroszország, Brazília komoly növekedési potenciál előtt áll.
Á
m a kisautókon az autógyár jóval kevesebbet keres autónként, mint egy nagyobb, drágább modellen és a jövő technológiái, mint az elektromos hajtás is óriási fejlesztési költségeket nyelnek el. Ezért kell az autógyártóknak olcsóbbá tenni az autó előállítását. A VW-konszern a moduláris padlólemezt találta ki megoldásul.
Mint Hackenberg rámutat az új elemmel a gyárak bérköltségei is csökkenek, legalábbis autónkénti arányuk, mert a gyártási idő is rövidül. Mindez pedig kell a már meglévő, drágább munkahelyek, mint a németországiak megőrzésében.
Ferdinand Dudenhöffer, a Duisburg-Essen Egyetem Autó Intézetének szakembere azonban szkeptikus. Szerinte a Volkswagen túlértékeli a padlólemez költségelőnyeit. Szerinte a kutatás-fejlesztés fog hátrány szenvedni amiatt, hogy az egyes márkáknak meg kell felelni a közös megoldásoknak. A Volkswagen szerint azonban ez nincs így, minden márka megőrzi egyéniségét és a tervezők, fejlesztők kreativitást sem gátolja ez a fajta autógyártás.
Többek között az Audi A3 szedán, a következő Volkswagen Golf és a következő Passat is az MBQ-ra épül majd.