A nyár folyamán hatalmas dugókat és közlekedési nehézségeket okoz a tranzitutakon az üdülőhelyekre autózó tömeg. Az autópályákon és a határátkelőhelyeken gyakran előfordul, hogy különböző országokból érkező járművek csúsznak össze. A K&H Biztosító összegyűjtötte, mi a teendő, ha idegen országban, különböző rendszámú járművekkel ütközünk.
„A balesetek kárrendezésének aranyszabálya, hogy mindig a baleset helye szerinti magánjogi szabályok a mérvadóak. Ha például Olaszországban történik a baleset, az olasz polgári törvénykönyv, közlekedési és kgfb.-szabályok mentén zajlik a teljes folyamat. Tehát az esetleges bérgépkocsi költségének megtérítési igényét, az értékcsökkenés elszámolását, és minden mást is az olasz jog alapján bírálnak el a biztosítók” – mondta Kaszab Attila, a K&H Biztosító vezérigazgató-helyettese.
Az országok kárrendezési gyakorlata között azonban váratlanul nagy eltérések is lehetnek. Az olasz példánál maradva, ott például léteznek limitált összegű felelősségbiztosítások, ami miatt nem feltétlenül térül meg a szenvedő fél teljes kára. Ennek egy kisebb koccanásnál valószínűleg nem lesz jelentősége, de súlyos személyi sérülésnél annál inkább. Jó hír azonban, hogy a külföldön elszenvedett károkat mindenki a hazájában, a saját anyanyelvén tudja rendezni.
Fontos, hogy felkészülten induljunk útnak, a törülköző és napolaj mellett mindenképp találjunk helyet az európai baleseti bejelentőlapnak is a bőröndben. Ez a kék-sárga betétlap, mely azonos formájú minden európai országban. Ha baleset történik, ezt vagy az ennek megfelelő idegen nyelvű lapot töltsük ki és írjuk alá a baleset többi szereplőjével együtt, mert ez könnyebbé és gyorsabbá teszi a biztosítók közötti eljárást.
Előfordul, hogy valamilyen okból rendőrt kell hívni a helyszínre, mert egyik fél sem ismeri el a felelősséget a balesetért. Egyes országokban a helyszínelésnek díja van – Ausztriában 36 euró (kb. 10 000 forint), amit annak kell megfizetni, aki kihívja a rendőrt. Ezt a helyszínen meg kell tenni, de a balesetért felelős jármű biztosítója később megtéríti majd a helyszínelés költségét.
Kiemelten figyeljünk arra, hogy a bejelentő lap minden adatot tartalmazzon. A baleseti vázlatrajzból minél könnyebben el lehessen dönteni, ki a felelős a balesetért. Ha számunka ismeretlen nyelvű, de a jól megszokott ábrákat tartalmazó, kék-sárga baleseti bejelentőlapot kapunk, akkor az egységes összeállítás miatt egy kéznél levő magyar nyelvű betétlap alapján ki tudjuk tölteni azt is, hiszen a rovatok ugyanott találhatók. Figyelmesen olvassunk el a pontokat, mert ha egy rossz helyre tett X-szel ártatlanul felelősséget vállalunk a balesetben, annak nagyon komoly súlya lehet az ügy folytatásában.
„Az űrlapot a balesetben részes felek mindegyikének alá kell írnia, és ha dokumentum példányait szétválasztják, már nem szabad rajta változtatni. Bárki a hibás a balesetben, mindenképpen ragaszkodjunk hozzá, hogy nálunk is maradjon egy példány a baleseti bejelentőlapból, és minden más dokumentumból – jegyzőkönyv, orvosi lelet, számla -, ami a baleset során keletkezik” – tette hozzá Kaszab Attila.
Lehetséges, hogy helyi minimális szükségjavítás elegendő ahhoz, hogy hazahozza az autóját és itthon kijavíttassa, ebben az esetben ne felejtsen el számlát kérni! Azonban ha totálkáros az autó, nem érdemes Magyarországra hozni a járművet, mert a szállítás költségeit nem állja majd a külföldi biztosító (ez az EU országokra igaz). Ilyenkor a hazautazás költségeit téríti meg a külföldi okozó felelősségbiztosítója. Az utazás költségeként II. osztályú vonatjegy számolható el.
Miután a baleset rögzítése megtörtént, a saját országában mindegyik résztvevőnek fel kell vennie a kapcsolatot a helyi biztosítók szövetségével. Tehát, ha magyar forgalmi engedélyű autóval szenvedünk nemzetközi balesetet, akkor a MABISZ Információs Központjához kell fordulnunk.
Ők tájékoztatást adnak arról, hogy a baleset okozójának melyik magyarországi biztosító a kárrendezési megbízottja, ahol saját anyanyelvünkön, de továbbra is a baleset helyszínének szabályai alapján tudjuk intézni az ügy hátralévő részét.
Ha baleset okozójának nincs Magyarországon levelezőpartnere vagy kárrendezési megbízottja, a hazaszállított sérült autó alapján akkor is felmérésre kerül a kár. Ebben az esetben a kárrendezést a kárfelmérés után a MABISZ Gépjármű Kárrendezési Iroda intézi.