Augusztus 28-ától, vasárnaptól új fejezet kezdődött a hazai E85 történetében: az eddigi jövedéki adómentesség megszűnik, 42,5 Ft a jövedéki adóval terhelnek egy litert. Nincs is jobb apropó egy új utólagosan beépíthető E85 átalakító berendezés fejlesztésének megkezdésére.

2009-ben jelent meg az állami pályázat E85 átalakító tervezésére (KMOP-1.1.1-09/1-2009-0024), melyet a Rubin Informatikai Zrt. nyert meg. A cég 137 865 000 forintot kapott a fejlesztésre. A pénzt az Európai Unió és a Magyar állam biztosította.

A fejlesztő cég nem ad-hoc projektvállalat, komoly referenciákkal bíró informatikai vállalkozás, a T-Mobile Domino rendszerének kidolgozója, felügyeleti szoftver fejlesztő cég, 1998-óta a Ford Motor Company hivatalos szoftver szállítója. A motorvezérlő rendszerek területén viszont még újak, ezért óriási segítséget nyújt számukra a gödöllői Szent István egyetem. Az egyetem több éve folytat kísérleteket bioüzemanyagokkal, többek között E85 átalakítókkal felszerelt flottát alakítottak ki melyet folyamatosan vizsgáltak. A jövendőbeli vizsgálatokhoz szintén nagy segítséget jelent a a Magyar Suzuki Zrt. által az egyetemnek adományozott Suzuki Swift gépkocsi és a – szintén most bemutatott – Energotest görgős fékpad és labor.

140 milliós pályázati pénzzel járult hozzá az EU és a magyar állam a benzines autók E85-re átállítását szolgáló készülék fejlesztéséhez

140 milliós pályázati pénzzel járult hozzá az EU és a magyar állam a benzines autók E85-re átállítását szolgáló készülék fejlesztéséhez

140 milliós pályázati pénzzel járult hozzá az EU és a magyar állam a benzines autók E85-re átállítását szolgáló készülék fejlesztéséhez

A projekt pontos elnevezése: A benzinmotoros gépkocsik üzemanyag-felhasználásának optimalizálása tetszőleges arányú benzin-alkohol keverékével történő üzemelésre elektronikus vezérlés segítségével. Ha valaki egy kicsit jártas a területen okkal kérdezheti, hogy mi ebben az új.

Ma már legalább öt hasonló, jobbnál-jobb hazai termék van a piacon, még olyan is amelyik típus-jóváhagyási engedéllyel is bír.  Vajon miért csak 2011-ben indítják meg ezt a két éve tervezett, igen komolyan dotált programot?

A projekt megkezdését bemutató sajtótájékoztató utáni beszélgetésen kiderült, a jelentős késés oka a pályázati átfutás. Ez nem tett jót a dolognak, a kiírás pillanatában talán komolyabb létjogosultsága lett volna a terméknek, bár szerényen megjegyzem 2007 végén már magam is teszteltem hasonló terméket 2008 elején már programozható E85 átalakító is kapható volt.

Persze az új E85 Comfort fantázianevű készülék nagyszerűségéből mindez persze nem vesz el, a sajtótájékoztatón bemutatott célok jó irányba mutatnak. A befecskendezési időkön túli előgyújtás-vezérlés, üzemanyag-összetétel figyelése, ECO üzemmód automatikus használata, vizuális visszajelzés kerül bele a takarékosabb, hatékonyabb üzem érdekében. Sajnos csak a fejlesztés kezdeti lépéseit mutatták be, volt ugyan egy szép doboz, de a kütyüt működés közben még nem lehetett látni.

Egy kiváló E85 átalakító elektronika kifejlesztéséhez az anyagi és a műszaki háttér a rendelkezésre áll, a tervezett berendezést bemutató prezentációból kiderült: talán csak az értékes tapasztalatok hiányoznak. Ezzel persze tisztában vannak a fejlesztők és folyamatosan keresik a kapcsolatot az együttműködésre kész partnerekkel.

Talán csak egyetlen dolog halaszthatja hamvába a projektet. Ez pedig a magas jövedéki adóval épp tegnaptól agyonvágott E85 piac érdektelensége. Kutatás-fejlesztés magyar módra.