Gyakorló autóbuziként nem ritkán kerülünk az átlagtól eltérő sportos autók közelébe. Gondolok itt például a rakétákat meghazudtoló gyorsulásra képes Ariel Atomra, vagy a pőre vezetési élmény megtestesítőjére a Caterhamre.

Igaz, nagy küzdelmek árán, de mindkettő közlekedhet hazánk útjain, így elvileg bárkivel megoszthatnánk a különleges angol gépek nyújtotta élményt. Akár még a saját, vagy szomszéd, nővér, féltestvér csemetéivel is, hadd legyen örök élmény a gázfröccsre riszába kezdő far. Nagyszerű terv, sőt a hiperaktív herpeszes Ödönkék talán még le is nyugszanak a hullámvasutazás közben.

Ekkor jön a képbe egy elgondolkodtató probléma. Hogyan lehet szabályos a pöttöm utaztatása? Egy ilyen guruló kádba még véletlenül sem fér el a gyerekülés, viszont négypontos biztonsági öv szoríthatja az adrenalinra vágyó lurkót a kagylóülésbe. Vajon mit mond erre az esetre az erdei utakon szolgáló és védő közeg?

És mi a helyzet a csepp kis kabriókkal (206CC, 207CC, Mitsubishi Colt C3C és társaik), amelyeknek hátsó üléseihez rendkívül alacsony felső bekötési pontú öv tartozik?

Van otthon mérőszalag?

Az első ülésen egyszerű a helyzet: csak gyerekülésben ülhet a gyerek a KRESZ szerint, sőt, ha menetiránynak háttal ül a bébihordozóban, akkor csak úgy ülhet be egyáltalán, ha nincs előtte légzsák, vagy ki van kapcsolva. Ha nincs öv, nincs gyerek. Ha van, akár négypontos, akkor valahogy alá kell nyomkodni a gyerekülést is. De mi a helyzet hátul?

Béljóslás és sámántánc helyett inkább szakértői segítséget kértünk, megkeresésünkre Pető Attila oktató foglalta össze a hivatalos álláspontot:

„A KRESZ a gyermeküléssel kapcsolatosan általános szabályokat jelenít meg, amit megpróbálunk valamennyi járműfajtára érvényesíteni, bár ez nem mindig könnyű.

A törvény betűi világosak, de vajon mit tapasztalunk a gyakorlatban?
Egy Ariel Atomba képtelenség gyerekülést rakni, de nincs az a kiskölyök, aki ne sírná vörösre a szemét, hogy beülhessen

Egy Ariel Atomba képtelenség gyerekülést rakni, de nincs az a kiskölyök, aki ne sírná vörösre a szemét, hogy beülhessen

Egy Ariel Atomba képtelenség gyerekülést rakni, de nincs az a kiskölyök, aki ne sírná vörösre a szemét, hogy beülhessen


Összefoglalnám ami a szabályokból adódik:

A hátsó ülésen történő gyermekszállításnál 3 év alatt nincs semmilyen mentesség. Ezen kor alatt kizárólag gyerekülésben lehet utaztatni a gyerekeket, tehát kiesnek azon régi járművek is, ahol nincs biztonsági öv, tehát azzal az ülés nem rögzíthető.

3 év felett – továbbra is hátul – ha nincs öv, akkor mentesülünk a gyerekülés kötelezettsége alól, ami azt jelenti, hogy a régi Trabantunkban mindenféle rögzítés nélkül szállítható 3 évnél idősebb gyermek.

Ha viszont van öv, akkor nem lehet csak gyerekülésben utaztatni, egészen 135 centis magasságig.
Tehát a cabriókban, ha nem fér el a gyerekülés, akkor csak 135 centi feletti gyermek szállítható, természetesen a testmagasságához beállított biztonsági övvel rögzítve. (Ezt pl. egy ülésmagasítóval lehet elérni, vagy eleve állítható az öv.)

A törvény betűi világosak, de vajon mit tapasztalunk a gyakorlatban?

A törvény betűi világosak, de vajon mit tapasztalunk a gyakorlatban?

A törvény betűi világosak, de vajon mit tapasztalunk a gyakorlatban?


A négypontos öv nem kizáró tényező, ha ahhoz rögzíthető a gyerekülés a fentiekben leírtak figyelembevételével. Mint ahogy természetesen a speciális rögzítési pontokhoz is beszerelhetjük az üléseket. (Isofix rendszer) 

2009 óta fenti szabályozás nem csak gépjárművekre, hanem mopedautókra is érvényes, egyéb járművekre külön nem tér ki a KRESZ.

A törvény betűi világosak, az alkalmazás már annál ködösebb. Tudjuk, rendőreink maradéktalanul felkészültek feladatuk ellátására, de abban joggal kételkedünk, hogy mérőszalagot is hordanak maguknál a gyerekmagassági kérdések eldöntéséhez. És persze négypontos öv alá gyerekülést tenni, hogy annak súlya is nyomja a gyereket ütközésnél – hülyeség.

Úgy véljük, a szőrszálhasogatás netovábbja lenne, ha a felelős szülő azért kapna megrovást, mert a felesleges gyerekülés nélkül feszítette be fixre a Recaróba a központi csatos övvel a gyereket. Meg úgy véljük, hogy a 206 CC-be hátra ültetett hétéves gyerek, akinek pont a válla felett fut el az öv, teljes biztonságban van gyerekülés nélkül, az igazából csak rontana a helyzeten.

Most akkor a jog túl merev, vagy mi értelmezzük túl liberálisan a KRESZ szabályait?