Belső-Ázsia és leginkább a környék mindenféle isztánjai mindig is piszkálták a fantáziámat. Kirgizisztánnak pedig volt még egy ütőkártyája: Lenin.

Bár nem autóval indultunk neki, mégis rengeteget időt töltöttünk autóban Kirgizisztán útjain. Egy Merci kisbuszban töppedtünk hosszú órákon át, míg a reptértől felvittek minket a 3600 méter magasan lévő sátortáborba.

Mit kerestünk Kirgizisztánban?

Leharcolt belső, még szinte üresen
Kirgizisztán ott lapul a piros karikában

Kirgizisztán ott lapul a piros karikában

Kirgizisztán ott lapul a piros karikában


A válasz egyszerű: magas hegyeket! Kirgizisztán déli részén található a Pamír hegység, amely a Himalája, a Tiensan, a Karakorum hegységek találkozásánál, eszményi helyen fekszik. Legmagasabb hegyei az Ismail Samani-csúcs (korábban Kommunizmus-csúcsnak hívták) (7495 m), az Ibn Sina-csúcs (vagy Lenin-csúcs) (7134 m) és a Korzenevszkaja-csúcs (7105 m). Minket Lenin érdekelt, mivel ezt a világ egyik legkönnyebben teljesíthető hétezresének írja a szakirodalom.

Előtérben az alaptábor, háttérben a cél

Előtérben az alaptábor, háttérben a cél

Előtérben az alaptábor, háttérben a cél


Már amennyire könnyű feladat feljutni hétezer méterre, olyan magasra, ahová már a mentőhelikopter sem tud felemelkedni, ahol a légnyomás a tengerszinten mért értéknek kevesebb, mint a fele, ahol nyolcvan fok körül már forr a víz, és alig van oxigén. Cserébe megvakít a hóról visszaverődő nap, leégünk, ödémásodik minden porcikánk, éjjelente fulladozva alszunk, bármikor eltűnhetünk egy feneketlen gleccserhasadékban, és szívünk szerint azonnal otthagynánk az egészet a fenébe. De hegyet mászni jó, ezért jöttünk ide. :)

Autópark

Megérkezésünk után kicsit csalódottak voltunk, mert Kirgízia jó ideig a szovjetunió részeként működött, így tömött sorokban hömpölygő Ladákat, Volgákat Moszkvicsokat vártunk. Ehelyett minden mással találkoztunk, csak Zsigulival nem.

Kaotikus a közlekedés

Kaotikus a közlekedés

Kaotikus a közlekedés


A személyautók között egyértelműen a Mercedes jelenti a csúcsot, errefelé aki megengedheti magának, az csak Mercit vesz. Audit, BMW-t csak elvétve láttunk és azokat is inkább csak a korosabb darabok közül. Mások UAZ-zal – vicces és gyakori látvány a jurta mellett parkoló parancsnoki UAZ – Volgával, vagy éppen Deawoo Ticóval róják az utakat. Utóbbiból elképesztő mennyiség van az országban, és ami itthon elképzelhetetlen lenne, taxiként használják. Kisteherautóból pedig a kereklámpás Hyundai a menő.

Díszes Kamaz, a fajra jellemző füstcsík nélkül

Díszes Kamaz, a fajra jellemző füstcsík nélkül

Díszes Kamaz, a fajra jellemző füstcsík nélkül


Mivel Kirgizisztán igen közel van Kínához, annyira nem meglepő, hogy az ország tele van kínai, többé-kevésbé kiolvashatatlan karakterekkel jelzett teherautókkal. Akad köztük kibetűzhető is, ilyen a Howo, Auman, Hania és a Dong Feng és természetesen mindegyikük hasonlít is egy-egy európai típusra. Sajnos azonban az út mellett lerohadt, éppen berhelés alatt álló példányok elég gyakoriak. Igaz, a terep sem volt mindennapi, közel négyezres hágót kellett leküzdeniük, valószínűleg alaposan túlterhelve.

Az öreg Kamazokkal nem volt ennyi baj, azokat messziről ki lehetett szúrni, mert eszetlen tempóval döngettek felfelé, csupán a kipufogóból kiszakadó vastag fekete füstoszlop rontott valamit az összképen, amely a porral keveredve sokáig sűrű, átláthatatlan felhőként gomolygott az út felett. Hiába, a környezetkímélő üzem itt még sokadrendű dolog.

Üzemanyag

140 forint egy liter

140 forint egy liter

140 forint egy liter


Kirgizisztánban fillérekért lehet tankolni, egy liter benzin nagyjából 35 szomba kerül, ami átszámítva úgy 140 forintra jön ki. Ízlelgessük csak egy kicsit, száz-negyven-forint.

Nem tudom, hogy technikai okai vannak-e, vagy kelet felé indulva minden benzinkutas bizalmatlanabb-e a szokásosnál, de itt először meg kell mondani, mennyi üzemanyagra is van szükségünk, majd fizetni, aztán lehet tankolni. Az évtizedes, benzines teherautók sofőrjei errefelé beérik a 80-as oktánszámú benzinnel is, de volt olyan állomás is, ahol igazi, low-end 76-ost is lehetett kapni. Valószínűleg egy leharcolt Zil boldogan elpöfög ezzel is.

Motorolaj-kimérés az út mellett

Motorolaj-kimérés az út mellett

Motorolaj-kimérés az út mellett


A benzin mellett a motorolaj is fontos dolog, így a forgalmasabb utak mellett élelmes figurák olajkimérést üzemeltetnek. A kiválasztott kenőanyagot a sofőr üres pillepalackjába – amelyből az imént szürcsölte ki az utolsó csepp kumiszt – fejtik át.

Valószínűleg itt az olajcsere folyamatos, mindig csak az elégetett mennyiséget töltik a motorba.

Tömegközlekedés

Buszmegálló

Buszmegálló

Buszmegálló


Bár sűrűn lakott településen alig egy napot töltöttünk, azért a tömegközlekedésből is láttunk valamit. Osban – ez Kirgizisztán második legnépesebb települése a maga kétszázezres lélekszámával – ezt szinte kizárólag Deawoo Tico taxikkal és öregedő Mercedes buszokkal oldják meg. Jegy nincs, készpénzzel kell fizetni, miután az egyetlen nyitható jobb első ajtón át bemászik az utas a busz nem ritkán zsúfoltra pakolt belsejébe.

A kisbuszok nagy többsége benzines és az sem ritka, hogy még a főként nyugat-európai, előző tulajdonos cég logója. A túlterhelt üzem itt nem megy ritkaságszámba, de ami még ennél is jobban igénybe veszi a Merciket, az a durva terepes használat. Mi – derékig csomagokba, dinnyékbe ágyazva – közel hat órát zötykölődtünk egy hasonló járgányban, közben négyezres hágók közt vánszorogtunk üvöltő motorral, vagy éppen a fennsíkon keltünk át húsz-negyven centis vízmosások tucatjain. Minden probléma nélkül. Bár közben folyamatosan rettegtünk és nyeltük a puszta porát.

Nem érezték úgy, hogy le kéne bontani

Nem érezték úgy, hogy le kéne bontani

Terepen sem volt baj a Merci buszokkal

Terepen sem volt baj a Merci buszokkal

Terepen sem volt baj a Merci buszokkal


Az úthálózat – már ahol van állandó, aszfalt burkolatú út – igen változatos. A hatórás buszozás alatt számtalan útépítésbe is belefutottunk, itt tükörsima, friss aszfalt várta az autóst, de inkább a szedett-vedett útburkolat a jellemző. Nagyobb városokban ismerik az útburkolati jeleket is, de máshol nem érzik szükségét az efféle úri huncutságoknak. Érdekesek a ritkaság számba menő táblák is, két egyformát nem találtunk belőlük.

Bennszülöttek

A szamár sem rossz választás ezen a környéken

A szamár sem rossz választás ezen a környéken

A szamár sem rossz választás ezen a környéken


A kirgizek roppant jó fej, vendégszerető, vidám, vágott szemű, kerek képű népség. És ami a legmegdöbbentőbb, minket magyarokat valamiért nagyon szeretnek. Szinte nem találkoztunk olyan emberrel, aki ha megtudta, hogy Madzsarisztánból jöttünk – ők így nevezik Magyarországot – akkor ne tudott volna felsorolni legalább két-három magyar nagyvárost.

Cserébe mi pedig felidéztük kötelező olvasmányaink kirgiz szerzőjének, Csingiz Ajtmatov-nak hőseit, Gülszárit, Tanabajt, és Förgeteges Edigej-t. Mindezt oroszul, azon a nyelven, amit a szervezetünk ösztönösen azonnal kivetett magából, ahogy megszűnt, mint kötelező tananyag. Most meg kétségbeesetten kapirgáltunk a fejünkben, minden egyes kincset érő szófoszlány után.

Hopp, mégis van itt Zsiguli! Igaz, lerohadt, most éppen a rendőr segít neki

Hopp, mégis van itt Zsiguli! Igaz, lerohadt, most éppen a rendőr segít neki

Hopp, mégis van itt Zsiguli! Igaz, lerohadt, most éppen a rendőr segít neki


Errefelé nem jellemző a turisták átverése sem. A piacon mi is húsz forintnak megfelelő szomért kaptuk a krumplis lángost, mint a helyiek és fűszereket is gombokért vásároltuk. De ahol megjelennek az oroszok – az expedíciószervezés, engedélyek kiadása körül nem lehet őket kikerülni – ott biztosra vehetjük, hogy lesz valami sumákság, lenyúlás. A leggusztustalanabb húzásuk, hogy a helyi serpákat is lenyúlják, csak azt engedik a turisták közelébe, aki nekik is tejel.

Kirgizisztán ugyan rohadt messze van, de ha tehetném, biztos elautóznék arrafelé és egy fél évig haza sem jönnék. A benzin olcsó, a hegyek gyönyörűek, a helyiek pedig roppant kedvesek. Már csak egy százas szorzó kéne a bankszámlámon lévő összeg mellé…