A Suzuki bejelentette, hogy véget vet a Volkswagennel való együttműködésnek. Mint közölték, arra kérik a német konszernt, hogy adja el a társaságukban birtokolt tulajdonrészét és ők is ugyanígy tesznek a VW-ben birtokolt részesedésükkel. A Volkswagen 19,9 százalékos tulajdonnal rendelkezik a Suzukiban, a japánok 1,49 százalékos csomaggal bírnak a német konszernben.
A 2009-ben kötött szerződés nem alakult a terveknek megfelelően, igazából a két cég nem dolgozott együtt. A helyzet tovább romlott idén nyáron, amikor az első féléves üzleti beszámolójában a Volkswagen megjegyezte, hogy a partnerség lassabban fejlődik a vártnál, és ezért felülvizsgálja azt.
Tegnap pedig már szerződésszegéssel vádolták a Suzukit, amiért a Fiattól vesz dízelmotort a Magyarországon gyártott SX4-es típusba. A Volkswagen hivatalos álláspontja szerint a Suzuki megsértette a 2009-es partnerségi megállapodást azzal, hogy dízelmotorokat vásárol egy másik gyártótól, vagyis nem a Volkswagentől.
Oszamu Szuzuki, a japán autógyártó elnöke augusztusban egy interjúban úgy nyilatkozott, „nem lát okot arra, amiért Volkswagen ideges lehetne”, amiért a Suzuki a Fiattól vásárol motorokat. A Suzuki 2005 óta vásárol motorokat a Fiattól, a mostani üzlet csak egy újabb motorra szól.
Hivatalosan a 2009-ben elindított Suzuki-Volkswagen partnerség célja az volt, hogy a japánok hasznosíthassák a VW tapasztalatait a környezetbarát technológiák és hajtásláncok terén, míg a Suzuki a kisautók szegmensében meglévő tudását adja át. Ám két év alatt egyetlen közös projekt sem született.
Oszamu Szuzuki a már említett interjúban elmondta, hogy azok között a technológiák között, amelyeket a VW felajánlott nekik – a széles körű vizsgálat ellenére – nem talált egyet sem, ami elfogadható lett volna. Azt is nehezményezte, hogy a Volkswagen a médiával beszélget az ügyről, de velük nem.
A Volkswagen célja, hogy 2018-ra a világ vezető autógyártója legyen, nagyjából évi tízmillió eladott autóval. Ebben a programban számoltak a Suzukival kötött egyezség hozadékaival is. A Suzuki ugyanis Ázsia második leggyorsabb fejlődő gazdaságában, Indiában piacvezető. Míg a Volkswagen ott 53 300 autót adott el ott 2010-ben, a Suzuki 1,13 milliót.
Michael Brendel, a VW szóvivője a Suzuki mai bejelentésére úgy reagált, hogy nem tervezik, hogy csökkentsék vagy eladják részesedésüket. A VW annál is inkább ellenérdekelt az üzletben, mivel a részvénycsomag, most 30 százalékkal kevesebbet ér, mint megvételkor.