Hiába tudják, hogy fontos a környezetvédelem, a vevők számára még mindig elsőrangú fontosságú az autó ára. Ez jövőben is döntő tényezőt jelent majd abban, hogy az autóvásárlók elfogadják-e az elektromos járműveket – mutat rá összeállításában a Bosch. A mennyiség növekedésével az ár csökken, az ár csökkenésével pedig nő az elfogadottság. Kérdés, hogy mikor?
„Műszaki szempontból a teljesen elektromos meghajtáshoz vezető lépés nem túlságosan nagy. Ám ez a lépés jelentős költségekkel jár: várakozásaink szerint 2020-ban az elektromos járművek 45 százalékkal többe kerülnek majd, mint a velük összevethető, belső égésű motorral szerelt járművek” – Dr. Rolf Bulander, a Bosch Gasoline Systems vezetője.
„Noha a belső égésű motor átlagosan mintegy 3 ezer eurós (860 000 forint) költségét megtakarítjuk, számolni kell az elektromos hajtáslánc mintegy 8 ezer eurós (2,3 millió forint) többletköltségével. Ebből megközelítőleg 6 ezer eurót (1,7 millió forint) tesznek ki az akkumulátorok. Az elektromos meghajtás alkotóelemeinek további fejlesztése és gyártása során az egyik legfontosabb kérdés tehát, hogy miként csökkenthető előállítási költségük.”
A Bosch úgy látja, hogy az elektromos járművek piaci térhódításához és sikeréhez a járműiparnak standardizálnia kell az e-hajtás rendszerek mindazon elemeit, amelyek nem a márkaazonosítást szolgálják a versenyben. A motorok és a lítium-ion cellák méretén túl szükség lenne az apróságok egységestésére is. Egy csatlakozó, egy nagyfeszültségű tápkábel, vagy egy inverter, amelyek egyszerű szerkezetek, az egyes autógyártók mégis külön, kis mennyiségben gyártják, és így közel annyiba kerülnek, mint az e-hajtás rendszerek rendkívül összetett, lényeges alkotóelemei.
A Bosch szerint az elektromos autózás elterjedésének legfontosabb feltétele az e-hajtás rendszerek gyártási költségeinek folyamatos csökkentése, ehhez pedig elengedhetetlenül szükségessé válik a járműipari összefogás révén megvalósuló standardizálás.
Előrejelzésük szerint a 2020-ra jósolt összesen 104 millió újonnan legyártott járműből hárommillió lesz elektromos vagy plug-in hibrid jármű, illetve hozzávetőleg hatmillió hibrid személyautó. Ám 2025-től az elektromos hajtás aránya oly mértékben növekszik majd, hogy a Bosch számottevő csökkenésre számít a pusztán belső égésű motorral szerelt járművek számában.