Közúton tesztelik azt a sofőr nélkül is közlekedni képes járművet, amelyet nagyjából egy éve mutattunk be. A Freie Universität kutatói által épített autója korábban egy lezárt reptéren közlekedett, nyáron viszont már Berlinben manőverezett. A jármű egyebek közt fedélzeti számítógép, elektronika és precíziós műhold kifinomult kombinációjának segítségével manőverezik, de kamerával és lézerszkennerekkel is fel van szerelve.

Sofőr nélküli autó Berlin utcáin 1
Sofőr nélküli autó Berlin utcáin 13


„Hetven méteres körzetben felismeri a többi autót az utakon, a járókelőket, az épületeket és a fákat, látja a közlekedési lámpákat, beméri, hogy pirosat vagy zöldet mutatnak-e, majd ennek megfelelően reagál. Mi több, az autó felismerő- és válaszadó képessége a környezetre sokkal gyorsabb az emberénél” – magyarázta Raul Rojas, az egyetem mesterséges intelligenciával foglakozó kutatócsoportjának vezetője.

A szakemberek négy éven át dolgoztak a kutatáshoz használt járművön, egy Volkswagen Passaton, amelyet rendkívül sok „extrával”, különleges technológiával szereltek fel. A kocsi értéke 400 ezer euró (mintegy 115 millió forint).

Berlinben az egyetemi kutatók különleges engedélyt kaptak a város közúti biztonságáért felelős hatóságoktól, hogy „élesben” teszteljék fejlesztésüket. Mindezt azzal a feltétellel tehették meg, hogy készenlétben egy sofőr ült a kormány mögött, noha nem ért semmihez. Tesztpályán sofőr nélkül is kipróbálták a négykerekűt.

Mint korábbi cikkünkből is kiderült, az ilyen modellek nemcsak arra jók, hogy a sofőr pihenhessen utazás közben, de taxinak is tökéletesek, ha az utas hívja, előáll, majd az út végén távozik, mindezt teljesen egyedül.

Az egyetem kutatói számos újítást fejlesztenek az autózáshoz kapcsolódóan, van modelljük, amit iPhone-nal lehet távirányítani, de szemmel kormányozható modellt is fejlesztettek.  

„Ez a mobilitás jövője” – összegezte véleményét Rojas, aki szerint valószínűleg még 30-40 évet kell várni arra, hogy piacra kerüljenek ezek a járművek. Ez azonban nem feltétlenül igaz, hiszen a berlinin kívül más csoportok is dolgoznak hasonló projekten, a Google például Toyota Priust tesztel Nevadában, ahol a kormányzat már vizsgálja a jármű engedélyezését.

Ezt erősíti egy másik vélemény is. „Nagy divatja van a teljesen komputervezérelt autóknak, számos országban sok vállalat és kutatóközpont dolgozik rajta. Nehéz megmondani, ki tart legelőrébb” – fejtette ki Ferdinand Dudenhöffer, a Duisburg-Essen Egyetem önmozgó járművekkel foglalkozó professzora. Becslése szerint alig egy évtized múlva már elérhetők lesznek a teljesen automata kocsik a vevők számára.

„Már a mostani autók is részben számítógép által vezéreltek, például parkolásnál vagy vészfékezésnél” – mondta, hozzátéve: a technológiai kérdések mellett azonban más – elsősorban jogi – megfontolásokat is tisztázni kell.

Ilyen többek közt a felelősség kérdése: például szerencsétlenség esetén kit terhel a felelősség, a tulajdonost, az utast vagy a gyártót? „Mindent egybevetve határozottan kijelenthető, hogy a komputervezérelt járművek sokkal biztonságosabbak lesznek az ember vezette kocsiknál. Különösen, ha figyelembe vesszük, hogy a balesetek javát emberi mulasztás okozza” – vélekedett a professzor.

Forrás: MTI