Egy szokásos munkanaphoz hasonlóan, zsúfolt belvárosi utakkal, a reggeli és délutáni csúcsforgalom idején pedig több sávban tömött sorokban várakozó autókkal és hangos dudaszóval telt a csütörtök Sanghajban. A legnépesebb kínai városban szinte semmi nem utalt arra, hogy aznapra – idén már ötödik alkalommal – országszerte autómentes napot hirdetettek. Az idei rendezvény mottója, a „Zöld közlekedés – a jövő városai” a környezetbarát járművek és a tömegközlekedés használatára próbált ösztönözni, a környezet védelmét és az utak forgalmának enyhítését célként kitűzve.

Dugó a kínai autómentes napon 1
Dugó a kínai autómentes napon 7


Az akcióban 143 kínai város vett részt, azonban a kezdeményezés többnyire a sanghajihoz hasonlóan igen csekély sikert aratott.

Sanghajban a szervezők a szokásosnál legalább 200 ezer autóval kisebb forgalomra számítottak aznap, ám hogy pontosan mennyien hagyták otthon autójukat, egyelőre nem lehet tudni. A járműtulajdonosok mindenesetre nem mutatkoztak túlságosan együttműködőnek: a Shanghai Daily című napilap az akciót megelőző internetes közvélemény-kutatásán a válaszadók több mint 40 százaléka fogalmazott úgy, hogy nem tervez tömegközlekedésre váltani, az autómentes nap csupán „vicc”, inkább látszat, mint valós törekvés.    

A városban jelenleg több mint 1,46 millió magántulajdonban lévő autót tartanak nyilván, az autókereskedések statisztikái alapján pedig töretlenül nő a kereslet. A város a kiadott rendszámtáblák számának korlátozásával próbálja csökkenteni az autók számát, ráadásul a több mint két és félszeres túlkereslet miatt az árveréseken hónapról hónapra jelentős hasznot hajtanak. A szeptemberi aukción például 9500 táblát értékesítettek, darabonként átlagosan 52 ezer jüanért (1,76 millió forint), vagyis egy kisebb autó áráért.

Azért pozitív példa is akad: a dél-kelet-kínai Kuangcsou városa rendeletben parancsolta le a közigazgatásban dolgozók járműveinek 90 százalékát aznap az utakról. 

Forrás: MTI