Támogatja a Levegő Munkacsoport azt a kormányzati elképzelést, hogy a közlekedési balesetek költségeit (gyógykezelés, táppénz, rokkantnyugdíj) a közlekedés részvevői fizessék meg és ezek ne a társadalombiztosítási költségvetést terheljék.
Az általuk közölt 2006-os, a Közlekedéstudományi Intézetben készült számítás szerint a közlekedési balesetek egészségügyi költségei 665 milliárd forintot tettek ki, miközben a biztosítók csak 4 milliárdot fizettek az egészségbiztosítónak a közlekedési balesetek miatti költségek fedezésére.
Az idei költségvetésben szereplő adatok szerint a biztosítók hozzájárulása 4,7 milliárd forint. Országosan az összevont szakellátás teljes költsége 563 milliárd, a gyógyszertámogatásé 296 milliárd, míg a teljes háziorvosi ellátás 81 milliárd forintba kerül.
A Levegő Munkacsoport szerint a közúti balesetek költségeit ma döntő mértékben a munkabéreket terhelő adókból és járulékokból fizeti ki az állami költségvetés. Ez a teher lehetetlenné teszi a munkabérekre rakódó járulékterhek érdemi csökkentését, vagyis hozzájárul a munkanélküliséghez.
Mint mondják, a gépjármű-biztosítási adó létezik Németországban és Ausztriában is. Ausztriában 2006-ban 1320 millió euró – akkori árfolyamon 620 milliárd forint – bevétel származott ebből.
Szerintük ha a közlekedési balesetek költségeit a közlekedésben résztvevők fogják fizetni, csökkenni fog a társadalombiztosítás hiánya, javul az egészségügyi ellátás, nagyobb esély lesz az egészségügyi dolgozók bérének, a kórházak adósságainak rendezésére. Ettől az intézkedéstől egyúttal fegyelmezettebb közúti közlekedés, a balesetek és a környezetszennyezés csökkenése is várható.
Ha bevezetik a különadót, azt szinte biztosan nem vállalják be a biztosítók, hanem a kötelező biztosítások emelésével átterhelik az autósokra.