Ismét visszatért a kontinensre a rali-világbajnokság. Legutóbb Ausztráliában hatalmas tömeg fogadta a sztárokat, de ennél is több ember lehet a hétvégén Franciaországban. A versenyt tavaly óta nem Korzikán, hanem az ország északi részében az Alsace régióban rendezik. Történetesen ott, ahonnan Sebastien Loeb is származik, még szülővárosában is rendeznek szakaszt. Ha ez nem lenne elég, a Citroën is francia és a csapat másik pilótája, Sebastien Ogier is az.
A tavalyi debütáló versenyt megnyerte a címvédő világbajnok, Loeb, ami nem volt nagy meglepetés, hiszen olyan volt ez a raliverseny, mintha külön a francia sztárpilóta szája íze szerint találták volna ki.
Ha így nézzük, elég egyértelmű az idei verseny végkimenetele is, amennyiben nem történik valami baleset vagy technikai malőr. Erre azonban lehet esély, Ausztráliában Loeb egy pillanatnyi kihagyás nyomán felborult az autójával és csak a csapattársa segítségének köszönhetően szerezte meg végül az egy pontot érő tizedik helyet.
Ez történt tavaly
Most azonban más a helyzet, murva helyett aszfalton hajtanak, ami kifejezetten fekszik a hétszeres világbajnoknak, nagyjából 99 százalékos nyerési eséllyel bír ezen a felületen. Sebastien Loeb azonban úgy gondolja, hogy még nincs lejátszva a hétvégi verseny.
„Tavaly nyertünk, így mi vagyunk a favoritok és mindent meg is teszünk az eredményért. Ám még mielőtt a dobogóra gondolnánk, előbb még túl kell esnünk ennek a nagyon trükkös útvonalnak a nehézségein. A várhatóan zord időjárás és az útfelszín számtalan változása mellett nagyon oda kell figyelnünk a féktávokra is. A szervezők bejelentették, hogy a kanyaroknál póznákat helyeznek el, hogy ne legyenek az utak túl hamar koszosak (ne lehessen levágni). Ez talán megkönnyíti a dolgokat a második kör során” – mondta a bajnok.
Loeb kétkedése érthető annak a fényében, hogy a július végi Finn-rali óta nem állt dobogón. Németországban – ahol biztos befutónak számított – defektet kapott, Ausztráliában pedig már a nyitónap reggelén bukott. Ő maga is bevallotta, hogy csúcsformában kell lennie, ha vissza szeretné szerezni a kényelmes vezetést az egyéni ponttáblán. Annyi könnyebbség van számára, hogy csökkent az ellenfeleinek száma: Sebastien Ogier, a Citroën hivatalos közleménye szerint a csapat érdekeinek megfelelően fog versenyezni. Ergo nem támadja már Loeböt.
A Ford meglepetéssel készül a hétvégére. Egy kicsit el akarja takarni az otthoni rivaldafényben fürdő Loeböt, ugyanis a rajongók nyomására a hétvégén teljesen fekete festésű autóval versenyez. Minden bizonnyal a fotósok kedvence lesz a különleges kinézetű autó.
A mezőnyben 19 WRC rajtol, köztük újra ott lesz a gyári MINI csapat két autója is. Ami azért lesz érdekes, mert Dani Sordo a szintén aszfaltos német versenyen harmadikként zárt, így itt is esélyes a dobogóra.
Ott lesz a versenyen a Turán Frigyes – Zsiros Gábor duó is. A magyar páros komoly bukáson van túl, a Mecsek-ralin történt esés után újjáépített Ford Fiesta S2000-rel készülnek a francia versenyre.
„Bizakodóak vagyunk a Francia-ralival kapcsolatban, mert ez végre olyan verseny lesz, ahol tavaly már kipróbálhattuk magunkat, még a WRC kategóriában. Különösen szeretjük az aszfaltos pályát, úgy gondolom, hogy ott igazán gyorsak tudunk lenni” – mondta Turán Frici
Friciék kategóriájában a megszokott ellenfelek mellett ott lesz a túraautó-világbajnok Yvan Muller is. A francia pilóta a tavalyi WRC-s próbálkozás után idén egy Peugeot 207 S2000-rel indul.
A raliról
Nagy hagyomány szakadt meg 2010-ben a rali-világbajnokságon, ugyanis addig a francia versenyt Korzika-raliként (Tour de Corse) ismertük de áthelyezték Franciaország belsejébe, ahol Strasbourg központtal rendezik meg.
A Francia-rali aszfaltos útjai nagyban hasonlítanak a Német-raliéhoz. Bár senki nem kételkedik Loeb sikerében, azért a keskeny és gyors utak együtt a hűvös időjárással nagy látványosságot ígérnek a ralin. A 2011-es verseny három napon át tart, s a 23 gyorsasági szakasz 348,13 km-t tesz majd ki. A rali teljes hossza 1296 km.
Bár sok változtatást hajtottak végre a szervezők a tavalyi útvonalhoz képest, de idén is ellátogat a mezőny a szőlőskertekhez, a Bitche katonai bázishoz és természetesen Haguenauba, Loeb szülővárosába is, ahol ráadásul a versenyt záró Power Stage-et – ahol bónuszpontokért harcolnak – is rendezik.
A világbajnokság állása az Ausztrál Rali után:
Pilóták
1. S. Loeb 196 pont
2. M. Hirvonen 181 pont
3. S. Ogier 167 pont
4. J-M. Latvala 116 pont
5. P. Solberg 110 pont
6. M. Östberg 56 pont
7. M. Wilson 52 pont
8. K. Räikkönen 34 pont
9. H. Solberg 32 pont
10. D. Sordo 23 pont
Konstruktőrök
1. Citroën 347 pont
2. Ford 285 pont
3. M-Sport Stobart 17 pont
4. Petter Solberg WRT 98 pont
5. Ice 1 Racing 48 pont
6. Munchis Ford WRT 32 pont
7. Team Abu Dhabi 30 pont
8. FERM WRT 22 pont
9. Merksteijn Motorsport 12 pont
10. Monster WRT 11 pont
(Forrás: Amber PR)