Módosul az adótábla a regisztrációs adónál, emellett összevonják a két legnagyobb hengerűrtartalmú autókra érvényes adókategóriát, és a legkevésbé környezetszennyező, Euro-5-ös osztályozású motorral felszerelt autókra bevezetnek egy új oszlopot az adótáblázatba. Mindezek hatására az állam adóbevétele 20 százalékkal gyarapodhat, ez csaknem 7 milliárd forint többletbevételt jelentene.
A törvénytervezetben körvonalazott adómódosítás nagyon hasonlít a Rogán Antal fideszes képviselő által júniusban benyújtott anyagra, amelyet azonban a végszavazás előtt visszavontak. Abban az emelés elsősorban a kisebb hengerűrtartalmú modelleket érintette, a luxusautók esetében csökkentésről volt szó.
Ezen túlmenően a jövő évi költségvetésben átvariálják a gépjármű megvételekor fizetendő illeték alapját is. Most a motor hengerűrtartalma határozza meg az illeték alapját, jövőre már a teljesítményétől és a jármű korától függ az illeték összege. Ettől 6,5 milliárd forint pluszbevételt remél a kormány, illetve a költségvetést összeállító Nemzetgazdasági Minisztérium.
Ezek mellett az autósokat sújtja majd az üzemanyagok jövedéki adójának novemberi emelése, majd januártól az áfa 25-ről 27 százalékra történő emelése. A gázolaj a két akció nyomán 22 forinttal drágul, de többe kerül majd az autópálya-matrica, a műszaki vizsga, az alkatrészek stb. Sőt a tervek szerint jön a baleseti különadó, ami a kötelező biztosítás árát növeli majd tovább.
Forrás: origo.hu