Áztam, fáztam, de örömmel gondolok az Angliában töltött két napra, ahol a Ford Fiesta WRC-vel kerültünk közelebbi ismertségbe. Megnéztük a szülőhelyét és száguldottunk vele a Brit-rali pályáján.
A vidéki Észak-Angliában nemcsak túrázni, kastélyokat nézni lehet, de itt rejtőzik a Ford raliautóit fejlesztő M-Sport központja is. Motorsportra fogékonyaknak ennek megtekintése is izgalmas kikapcsolódás. A vidéki csendéletet nem töri meg az M-Sport bázisa, hiszen egy XII. századi alapokkal rendelkező épületegyüttest újítottak fel.
120 milliós Fiestával az erdőben
1/81 Nem egy ipari park, hanem az angol vidék közepén épült a bázis
Nem egy ipari park, hanem az angol vidék közepén épült a bázis
Fotó megosztása:
2/81 A környéken mindenfelé birkák legelnek
A környéken mindenfelé birkák legelnek
Fotó megosztása:
3/81 Anglia ezen részén is könnyen időutazásos élményünk lehet
Anglia ezen részén is könnyen időutazásos élményünk lehet
Fotó megosztása:
5/81 1154-ben már álltak épületek Dovenby Hallban
1154-ben már álltak épületek Dovenby Hallban
Fotó megosztása:
6/81 Kívül, belül megújultak az épületek
Kívül, belül megújultak az épületek
Fotó megosztása:
7/81 Malcolm Wilsonnal (balról) és Jari-Matti Latvalával (j.) együtt ismerkedtünk a gyárral
Malcolm Wilsonnal (balról) és Jari-Matti Latvalával (j.) együtt ismerkedtünk a gyárral
Fotó megosztása:
9/81 Napi négy féktárcsát használ egy WRC, volt miből asztallábakat készíteni
Napi négy féktárcsát használ egy WRC, volt miből asztallábakat készíteni
Fotó megosztása:
10/81 Rengeteg alkatrész vár beszerelésre a raktárban, jelenleg négyféle Fiestát építenek, de a korábbi modellekhez is van még alaktrész
Rengeteg alkatrész vár beszerelésre a raktárban, jelenleg négyféle Fiestát építenek, de a korábbi modellekhez is van még alaktrész
Fotó megosztása:
11/81 A szerelőcsarnokban 22 autó épülhet egyszerre
A szerelőcsarnokban 22 autó épülhet egyszerre
Fotó megosztása:
13/81 Az egyik kisebb épületben egy múzeumot is kialakítottak
Az egyik kisebb épületben egy múzeumot is kialakítottak
Fotó megosztása:
14/81 Nem minden emlék a sikerről szól
Nem minden emlék a sikerről szól
Fotó megosztása:
15/81 Malcolm Wilson versenyzőként is sikeres volt, de csapatvezetőként talán még jobb
Malcolm Wilson versenyzőként is sikeres volt, de csapatvezetőként talán még jobb
Fotó megosztása:
17/81 Latvala örömmel fedezte fel tavalyi autóját. Itt elárulta, hogy hiányzik neki a kormányváltó
Latvala örömmel fedezte fel tavalyi autóját. Itt elárulta, hogy hiányzik neki a kormányváltó
Fotó megosztása:
18/81 Wilson korábban ilyen Escorttal versenyzett, mostanra gyűjti őket
Wilson korábban ilyen Escorttal versenyzett, mostanra gyűjti őket
Fotó megosztása:
19/81 Egyszerű, de profi versenytechnika a '70-es évekbeli raliautó motorterében
Egyszerű, de profi versenytechnika a '70-es évekbeli raliautó motorterében
Fotó megosztása:
21/81 Számos sikert hozott az első M-Sport WRC
Számos sikert hozott az első M-Sport WRC
Fotó megosztása:
22/81 Francois Delecour csodára volt képes az Escort Cosworth-szel
Francois Delecour csodára volt képes az Escort Cosworth-szel
Fotó megosztása:
23/81 Mindig is kötődött a Fordhoz az M-Sport
Mindig is kötődött a Fordhoz az M-Sport
Fotó megosztása:
25/81 Sainz, McRae overalljai
Sainz, McRae overalljai
Fotó megosztása:
26/81 Ma is megállná a helyét
Ma is megállná a helyét
Fotó megosztása:
27/81 A Focus WRC űrtechnikát rejt
A Focus WRC űrtechnikát rejt
Fotó megosztása:
29/81 A régi és új épület közötti folyóson kapott helyet az első győztes Focus WRC, 1999-ben a Szafari-ralin nyert
A régi és új épület közötti folyóson kapott helyet az első győztes Focus WRC, 1999-ben a Szafari-ralin nyert
Fotó megosztása:
30/81 A legapróbb alkatrészt is megszámozzák lézerrel, hogy gond adódik visszakereshető legyen, honnan származik
A legapróbb alkatrészt is megszámozzák lézerrel, hogy gond adódik visszakereshető legyen, honnan származik
Fotó megosztása:
31/81 Nagyrészt kézzel készülnek a versenyautók, ezért hónapok alatt épül meg
Nagyrészt kézzel készülnek a versenyautók, ezért hónapok alatt épül meg
Fotó megosztása:
33/81 Az autó komplett elektronikai hálózata ott van egy próbafalon. Ha elkészül egy új vezetékköteg, vagy más elektronikai alkatrész, akkor elsőként ott próbálják ki, ha ott jól szerepelt, akkor kerülhet az igazi autóba.
Az autó komplett elektronikai hálózata ott van egy próbafalon. Ha elkészül egy új vezetékköteg, vagy más elektronikai alkatrész, akkor elsőként ott próbálják ki, ha ott jól szerepelt, akkor kerülhet az igazi autóba.
Fotó megosztása:
34/81 A privátoknak egy, a gyári pilótáknak két autójuk van, de utóbbiaknak év közben építenek újat, míg a régi megy a fizetős versenyzőknek
A privátoknak egy, a gyári pilótáknak két autójuk van, de utóbbiaknak év közben építenek újat, míg a régi megy a fizetős versenyzőknek
Fotó megosztása:
35/81 Széria motorblokkot alakítanak át a Fiesta RS WRC számára
Széria motorblokkot alakítanak át a Fiesta RS WRC számára
Fotó megosztása:
37/81 Az alapot sorozatgyártású karosszéria adja
Az alapot sorozatgyártású karosszéria adja
Fotó megosztása:
38/81 A motorlaborban szimulálhatnak különféle időjárást is
A motorlaborban szimulálhatnak különféle időjárást is
Fotó megosztása:
39/81 A Focuson még az ablaktörlő karja is karbonból készült, a Fiestán ez teljesen széria
A Focuson még az ablaktörlő karja is karbonból készült, a Fiestán ez teljesen széria
Fotó megosztása:
41/81 A versenyzők biztonsága érdekében az autók oldalánál használhatnak kompozit anyagokat
A versenyzők biztonsága érdekében az autók oldalánál használhatnak kompozit anyagokat
Fotó megosztása:
42/81 Latvala mindig élvezi ha vezethet. "A várakozás a legrosszabb része
Latvala mindig élvezi ha vezethet. "A várakozás a legrosszabb része
Fotó megosztása:
43/81 Egyenesben 180-nal is repesztettünk, murván
Egyenesben 180-nal is repesztettünk, murván
Fotó megosztása:
45/81 A lassulás igazán megdöbbentő, pedig csúszott a talaj rendesen
A lassulás igazán megdöbbentő, pedig csúszott a talaj rendesen
Fotó megosztása:
46/81 A keréknyomást mindig ellenőrzik,nagyban befolyásolja az autó viselkedését
A keréknyomást mindig ellenőrzik,nagyban befolyásolja az autó viselkedését
Fotó megosztása:
47/81 A Fiesta WRC első prototípusa egy Fiesta S2000-es volt lefojtott Focus motorral
A Fiesta WRC első prototípusa egy Fiesta S2000-es volt lefojtott Focus motorral
Fotó megosztása:
49/81 Különféle motorprogramokat próbálgattak a mérnökök, miközben a vendégeket autóztatta Latvala
Különféle motorprogramokat próbálgattak a mérnökök, miközben a vendégeket autóztatta Latvala
Fotó megosztása:
50/81 Néha úgy éreztem, mivel az idő nem számít, szándékosan többet megyünk keresztbe az élmény miatt
Néha úgy éreztem, mivel az idő nem számít, szándékosan többet megyünk keresztbe az élmény miatt
Fotó megosztása:
51/81 Nem a nap, inkább a jég ellen óvott ezúttal a sátortető
Nem a nap, inkább a jég ellen óvott ezúttal a sátortető
Fotó megosztása:
53/81 Mire nem jó egy autószállító utánfutó. Autó hiányában átalakítható melegedőnek
Mire nem jó egy autószállító utánfutó. Autó hiányában átalakítható melegedőnek
Fotó megosztása:
54/81 Ennél egyszerűbb aligha lehetne az utastér
Ennél egyszerűbb aligha lehetne az utastér
Fotó megosztása:
55/81 A versenyzők biztonsága érdekében az autók oldalánál használhatnak kompozit anyagokat
A versenyzők biztonsága érdekében az autók oldalánál használhatnak kompozit anyagokat
Fotó megosztása:
57/81 Orvosi csapat is biztosított az eseményt
Orvosi csapat is biztosított az eseményt
Fotó megosztása:
58/81 Specialisták segítségével épül a WRC, a turbó Garrett, a motorvezérlő Cosworth, a fék Brembo, a rugóstag Rieger, a sebességváltó elemit az X-trac szállítja
Specialisták segítségével épül a WRC, a turbó Garrett, a motorvezérlő Cosworth, a fék Brembo, a rugóstag Rieger, a sebességváltó elemit az X-trac szállítja
Fotó megosztása:
59/81 Latvala átköltözött Angliába, hogy 17 évesen jogosítványt szerezhessen és igazából ralizhasson, mert Finnországban 18 évesen kaphat közúti engedélyt
Latvala átköltözött Angliába, hogy 17 évesen jogosítványt szerezhessen és igazából ralizhasson, mert Finnországban 18 évesen kaphat közúti engedélyt
66/81 Ilyet is ritkán látni, amikor a hátsó lengéscsillapító ilyen szögben áll
Ilyet is ritkán látni, amikor a hátsó lengéscsillapító ilyen szögben áll
Fotó megosztása:
67/81 Megy, mint a veszedelem, 1200 kilóra jut 450 Nm nyomaték,
Megy, mint a veszedelem, 1200 kilóra jut 450 Nm nyomaték,
Fotó megosztása:
69/81 Malcolm Wilson és Gerard Quinn (A Ford Motosport vezetője) egyelőre tárgyalnak a folytatásról év végén lejár az M-Sport és a Ford szerződése
Malcolm Wilson és Gerard Quinn (A Ford Motosport vezetője) egyelőre tárgyalnak a folytatásról év végén lejár az M-Sport és a Ford szerződése
Fotó megosztása:
70/81 Az autósport veszélyes
Az autósport veszélyes
Fotó megosztása:
71/81 A Fiestában a kuplung kevesebb mint négyszázezerbe kerül, a Focusban közel volt a kilenc millióhoz
A Fiestában a kuplung kevesebb mint négyszázezerbe kerül, a Focusban közel volt a kilenc millióhoz
Fotó megosztása:
73/81 Személyre-szabott ülés jut a top versenyzőknek
Személyre-szabott ülés jut a top versenyzőknek
Fotó megosztása:
74/81 Úgy lép át az úthibákon a Fiesta, mintha nem is léteznének
Úgy lép át az úthibákon a Fiesta, mintha nem is léteznének
Fotó megosztása:
75/81 Azt nem tudom, hogy Latvala élvezte az autózást, de én nagyon
Azt nem tudom, hogy Latvala élvezte az autózást, de én nagyon
Fotó megosztása:
77/81 A sár is mutathat jól, mondjuk egy raliautó hátulján
A sár is mutathat jól, mondjuk egy raliautó hátulján
Fotó megosztása:
78/81 A Fiestában a pilótákat már nem segíti rajtautomatika, maguknak kell ügyesen kezelni a gáz és a kuplungot
A Fiestában a pilótákat már nem segíti rajtautomatika, maguknak kell ügyesen kezelni a gáz és a kuplungot
Fotó megosztása:
79/81 A bikinis lányok most otthon maradtak
A bikinis lányok most otthon maradtak
Fotó megosztása:
81/81 Tisztul az autó
Tisztul az autó
Fotó megosztása:
Fotó megosztása:
Nem egy ipari park, hanem az angol vidék közepén épült a bázis
Nem egy ipari park, hanem az angol vidék közepén épült a bázis
Miután a korábbi helyszínt kinőtte, 2000-ben költözött Dovenby Hallba Malcolm Wilson vállalkozása. A pályafutása során Forddal versenyző 1994-es brit ralibajnok csapata 1997 óta építi és versenyezteti a Ford raliversenyautóit. Legnagyobb sikerük a 2006-os konstruktőri bajnoki cím, amelyet 2007-ben meg is védtek.
Jelenleg a Fiesta alapjaira építenek raliautót, négyfélét: az MS1, R2, S2000 és RS WRC modelleket. AS sor folyamatos fejlődési lehetőséget kínál a versenyzőknek az amatőr szinttől a világbajnokságig. 260 ember dolgozik itt, ontják is az autókat. Csak Focus WRC-ből 97 készült, de már építettek 18 Fiesta WRC-t és 46 Fiesta S2000-est. Az egyszerűbb modellek átalakító-csomagjaiból több száz fogyott eddig.
Míg egy utcai Ford Fiesta nagyjából 15 óra alatt készül el, a WRC-hez 1200 munkaóra kell. Az autó alapját a sorozatgyártásból származó fényezetlen Fiesta kasztni adja, amelyet itt megerősítenek és bukócsővel látnak el.
Az alapot sorozatgyártású karosszéria adja
Az alapot sorozatgyártású karosszéria adja
Fényezést utána sem kap, a súlycsökkentés miatt csak matricázzák az autókat, minden versenyre újra.
2011-re nemcsak a drága technológiákat tiltotta ki az FIA a WRC-kből, de a különleges anyagok használatát is korlátozta. Titánt, magnéziumot egyáltalán nem és karbont is csak alig-alig találunk a Fiestán. Így olcsóbb és közelebb van az utcai modellhez, már ha egy 120 milliót érő versenyautóról lehet ilyet mondani. A korábbi modellnél, a Focus WRC-nél azonban így is nagyjából 70 millióval kevesebbe kerül.
A Fiesta WRC-be 1,6-os turbómotor kerül, a hengerfej és a blokk sorozatgyártású elemek átalakításával készül. A motorvezérlést a Forma-1-ben is érdekelt Cosworth szállítja, a turbók az FIA-tól érkeznek. Mindenki ugyanolyan feltöltőt használhat, a Citroën, a MINI és a Ford is. Ám itt is lehet trükközni: a műhelyek több turbót rendelnek, ezeket szétszedik, majd mindegyikből a legjobb alkatrészt felhasználva építenek egy jobbat. kiküszöbölve a gyártási szórás hibáit.
A motor teljesítménye 300 lóerő, akár Focus WRC 2,0 literes motorjáé, nyomatéka azonban 450 Nm, ami 30 százalékkal kevesebb elődjéhez képest.
A motorlaborban szimulálhatnak különféle időjárást is
A motorlaborban szimulálhatnak különféle időjárást is
Minden új motornak a laborban is bizonyítania kell, ahol a mérnökök képesek reprodukálni a világ bármelyik pontját, legyen szó a fagyos Svédországról vagy nagy magasságban, oxigénhiányos környezetben zajló Mexikó-raliról. Nem kell a helyszínre utazniuk, hogy tudják: adott magasságon, adott hőmérsékleten hogyan működik majd a motor.
Idén már nem használhatnak a WRC-kben aktív differenciálművet, helyette egyszerű mechanikus elemeket alkalmaznak. A sebességváltó már nem elektro-hidraulikus kapcsolású, hanem kézi, szekvenciális. A Focusban használt kuplung bonyolult hidraulikus vezérlésű négytárcsás szerkezet, a Fiestában viszont versenyautós kívánalmaknak megfelelő, de hagyományos elem van. Sokkal olcsóbb lett így a WRC: a régi kuplung ára 26000 font (8,8 millió forint), az új 1000 fontba (340 ezer forint) kerül.
A privátoknak egy, a gyári pilótáknak két autójuk van, de utóbbiaknak év közben építenek újat, míg a régi megy a fizetős versenyzőknek
A privátoknak egy, a gyári pilótáknak két autójuk van, de utóbbiaknak év közben építenek újat, míg a régi megy a fizetős versenyzőknek
Házon belül gyártják az elektronikai hálózatot is, a repülőgépeknél használt anyagokkal és technológiákkal, hogy csökkentség a tömeget és kizárják a rázkódásból és hőterhelésből eredő meghibásodásokat. A motortól és a 900 fokos turbótól származó hő átforrósítja a padlólemezt is, simán elbánna a hétköznapi vezetékköteggel.
Ha bekerültek a versenyülések, az övek, kormány, üvegek, indulhat az autó a közeli reptérre, ahol 20 kilométeres próbán vesz részt, mielőtt a versenyzőkhöz kerülne. Mindig ugyanaz a technikus vezeti a kész autókat, aki képes kiszúrni, ha bármi nem úgy működne, mint korábban. Ilyenkor még a műszaki megbízhatóság a legfontosabb, a gyorsaságot a versenyzőkkel végzett későbbi teszten érik el.
Az egyik kisebb épületben egy múzeumot is kialakítottak
A látogatásunk során ebbe is belekóstolhattunk, miután Jari-Matti Latvala, a Ford rali-világbajnoki versenyzője mellett próbát tettünk a Fiesta RS WRC-vel. A bázistól félórányira, a Greystoke erdőben (olvasta valaki a Tarzan könyveket? Tarzan polgári neve is Lord Greystoke volt – a szerk.), az 1985-ös RAC Rallyn használt pályán kóstolhattunk az élménybe, egy autóval, amely idén korábban éles versenyen is indult.
Mire nem jó egy autószállító utánfutó. Autó hiányában átalakítható melegedőnek
Mire nem jó egy autószállító utánfutó. Autó hiányában átalakítható melegedőnek
Nemcsak a mi szórakoztatásunkra jó egy ilyen esemény, a mérnökök is kihasználták az alkalmat, különböző motorbeállításokat próbálgattak. Latvala szerint egyébként nem szabad verseny közben alapvetően hozzányúlni a beállításokhoz. Amit a teszten jónak találtak, azzal kell menni és legfeljebb a lengéscsillapítókon szabad minimálisan módosítani. „Ha elkezded, ez egy véget nem érő történet, én is beleszaladtam.”
Bár jégeső és szél rondít bele a programba, nem cseréltem volna senkivel, amikor a nevemet mondták és sisakot nyomtak a fejembe. Azonnal éreztem, hogy alkalmatlan lennék navigátornak, Mikka Antilla ülése olyan szűk nekem, hogy már azelőtt megszorultam, hogy a hátam elérte volna az ülés támláját, a hatpontos övek, azonban belepréseltek. A finn navigátor magasabb is nálam, így a súlypont miatt amúgy is alacsonyra szerelt ülésből én alig-alig látok ki a műszerfal felett.
Néha úgy éreztem, mivel az idő nem számít, szándékosan többet megyünk keresztbe az élmény miatt
Néha úgy éreztem, mivel az idő nem számít, szándékosan többet megyünk keresztbe az élmény miatt
A legfiatalabb vb futam-győztes nem babonás, a versenyek előtt nincs különleges rutinja, mint pl. Francois Delecournak, aki háromszor előretolta a sebességváltókart, majd vissza, vagy Sebastien Loebnek, aki fekvőtámaszt csinál, amikor kilép a szállodai szobából. Így most is, mint rendesen, csak ül az autóban, míg a szerelők teszik a dolgukat és igyekszik relaxálni. De ha beindul a motor, mintha elgurult volna a gyógyszere.
Padlógáz, és azonnal agresszívan támadja a kanyarokat. Latvala elárulta, hogy hazai versenye, a Finn-rali a kedvence, de láthatóan itt sem érzi idegenül magát. A kormányt elképesztő tempóval pörgetve védi ki az autó szükségtelen kitöréseit, ahol viszont kell, maga teszi keresztbe a Fiestát.
Nem a gyorsulás vagy a tempó megdöbbentő, hanem a lassulás és a stabilitás. Minden lassabb kanyar előtt megnézhettem mi van a lábam között, miközben az öv rávágott a kulcscsontomra. A futómű pedig luxusautószerűen tünteti el az út egyenetlenségeit, mintha légpárnással mennénk, miközben a kerekek úgy kapaszkodnak a sáros talajba, mint a fára mászó macska a karmaival.
Mindez pedig még azt is lehetővé tette, hogy úgy nagyjából 160 km/órás tempónál Jari-Matti az autó elektronikájával babráljon, miközben nem az utat, hanem az ülések közötti képernyőt nézte. Utólag azt mondta, nagyjából 95 százalékot autózott ki, ami ugyan nem tűnik soknak, de ez az utolsó öt százalék az, ami különbséget jelent egy ilyen autóztatás és egy rali-világbajnoki győzelem között.
3 kilométer Jari-Matti Latvalával:
A felvétel Canon Legria kamerájának segítségével készült.