Könnyen elképzelhető, hogy két év múlva Sebastien Loeb kiszállásával új szakág után néz a Citroën és nem folytatja ralit – vélekedett Christian Loriaux, a Ford technikai igazgatója, akivel nemrég beszélgettünk, amikor látogatást tettünk a Ford ralibázisán Dovenby Hallban. A Ford Fiesta RS WRC főtervezője kendőzetlen őszinteséggel beszélt versenyautókról, pilótákról.  

Védve a mundér becsületét azt mondta, hogy szerinte nem az autók valós teljesítményét mutatja az, hogy a Citroën hét futamot nyert, a Ford pedig kettőt. Szerinte a tiszta szakaszeredényekből látszik, hogy „csak Mexikóban voltak lassabbak, ahol a magaslati ritka levegőben nem működött jól a motorjuk”.

A tervező szerint a Fiesta ugyanolyan gyors, mint a DS3

A tervező szerint a Fiesta ugyanolyan gyors, mint a DS3

A tervező szerint a Fiesta ugyanolyan gyors, mint a DS3

Úgy vélte, hogy a DS3 WRC és a Fiesta WRC nagyon hasonlóak. „Mi talán egy picit előrébb vagyunk a futóműnél, míg ők (a Citroën) talán a fékeknél jobbak. Méréseink szerint a motorjaink azonos teljesítményűek.”

Elárulta, hogy idén a fő kihívás az volt számunkra, hogy megbízhatóvá tegyék a sebességváltót. Gond volt az Xtrac által szállított egyik alkatrésszel, így a váltó csak egy versenyt bírt ki. A hibát orvosolták mostanra.

Loriaux szerint, amikor az autók közel egyformák, mint most, a bajnoksághoz szükséges különbséget a pilóta jelenti. „A világbajnoki címhez kell az a plusz, amit egy különleges pilóta tud hozzátenni. Amit Marcus Grönholm tudott, vagy amit Sebastien Loeb.”

Loriaux szerint Ogier képes legyőzni Loeböt

Loriaux szerint Ogier képes legyőzni Loeböt

Ettől eltekintve azonban úgy tűnt, hogy a francia, aki a 2006-os 2007-es konstruktőri bajnoki címet megszerző Focus WRC-t is tervezte, jelenleg nincs elragadtatva Loebtől.

„Azt gondolom, hogy Sebastien Loeb nem akarja maga mellett tudni Sebastien Ogier-t, mert veszélyezteti őt. Ogier pokolian gyors. Valószínűleg úgy írta alá az újabb szerződését, hogy Ogier nem támadja, de egy hétszeres bajnoknak nem szabadna ilyesmihez folyamodnia” – mondta.

„Számomra hihetetlen, hogy a Citroën így bánik Sebastien Ogier-vel. A srác nagyon tehetséges. Ott van például Új-Zéland, a legjobbaknak is többévi tapasztalat kell, hogy ott jól és gyorsan menjenek, ő viszont az első alkalommal is nagyon gyors volt. Ilyet nagyon ritkán látni, még Loeb sem tudott ilyet. „


Loriaux nem kommentálta a pletykákat, hogy Sebastien Ogier átülne a Fordba és talán Petter Solberg menne a helyére. „Két hónapon belül megtudjuk, de nagy felfordulást okoz majd a pilótapiacon, ha Ogier lelép. Komoly tényező a Volkswagen is, amely hatalmas pénzzel igyekszik megszerezni valamelyik élversenyzőt.”
Hallottuk, amikor Latvalát is győzködte, miért nem kell tartani egyelőre a Volkswagentől

Hallottuk, amikor Latvalát is győzködte, miért nem kell tartani egyelőre a Volkswagentől

Szerinte nagyon is elképzelhető, hogy a Citroën egyelőre nem tervez messzebbre, mint a hátralévő két Loebbel közös év. Azt mondta, hogy szervizparkos pletykák szerint a Citroën tart a Volkswagentől, amely hatalmas költségvetéssel érkezik és a franciák nem akarnak még többet invesztálni.  „De mit mondjunk akkor mi? A Citroënnek kétszer akkora a költségvetése mint a miénk” – tette hozzá a technikai igazgató, aki azonban egyelőre nem tart a Volkswagentől.

„Nem kétséges, hogy a Volkswagen nyerni fog, ha ötéves távlatban nézzük. De azt gondolom, nem lesznek versenyképesek 2013-ban és 2014-ben is csak kissé. De ki tudja, talán meglepnek minket” – mondta.

Szerinte a Volkswagen egyik fő fegyvere a Škodánál meglévő tapasztalat lehet. Úgy tudja, a Škodánál teljesen elkészültek a turbós motor fejlesztésével és az S2000-es modellt is módosították, hogy alkalmas legyen WRC-nek, végül azonban jegelték a programot. „A Volkswagennek most csak fel kell használnia ezt a technikát, hiszen a Polo és Fabia azonos alapokon nyugszik.”

Murván nem lesz jó a MINI

Murván nem lesz jó a MINI

A MINI-vel kapcsolatban elmondta, neki nem volt meglepetés Dani Sordo jó eredménye Németországban és Franciaországban. „Ő nagyon jó aszfalton, többször legyőzhette volna Loeböt is, ha nem kellet volna visszakoznia a csapat kedvéért. Úgy tűnik, az autó is versenyképes, de murván nem lesznek jók.”

Hogyhogy? A lengéscsillapítóval, vagy valami mással van a baj? – hangzott a kérdés. „Láttam a futóművüket. De erről több részletet nem kívánok elárulni.”

Általánosságban azonban hajlandó volt beszélni a kérdésről Loriaux. „Aszfaltra sokkal könnyebb jó autót építeni. Az aszfalt nagyjából olyan, mint a zárt versenypálya, nagyjából egyféle felület. Murvából viszont sokkféle van, elég, ha csak mondjuk a gyors Finnországra és vele szemben a sziklás Görög-ralira gondolunk.”