Könnyen elképzelhető, hogy két év múlva Sebastien Loeb kiszállásával új szakág után néz a Citroën és nem folytatja ralit – vélekedett Christian Loriaux, a Ford technikai igazgatója, akivel nemrég beszélgettünk, amikor látogatást tettünk a Ford ralibázisán Dovenby Hallban. A Ford Fiesta RS WRC főtervezője kendőzetlen őszinteséggel beszélt versenyautókról, pilótákról.
Védve a mundér becsületét azt mondta, hogy szerinte nem az autók valós teljesítményét mutatja az, hogy a Citroën hét futamot nyert, a Ford pedig kettőt. Szerinte a tiszta szakaszeredényekből látszik, hogy „csak Mexikóban voltak lassabbak, ahol a magaslati ritka levegőben nem működött jól a motorjuk”.
Elárulta, hogy idén a fő kihívás az volt számunkra, hogy megbízhatóvá tegyék a sebességváltót. Gond volt az Xtrac által szállított egyik alkatrésszel, így a váltó csak egy versenyt bírt ki. A hibát orvosolták mostanra.
Loriaux szerint, amikor az autók közel egyformák, mint most, a bajnoksághoz szükséges különbséget a pilóta jelenti. „A világbajnoki címhez kell az a plusz, amit egy különleges pilóta tud hozzátenni. Amit Marcus Grönholm tudott, vagy amit Sebastien Loeb.”
„Azt gondolom, hogy Sebastien Loeb nem akarja maga mellett tudni Sebastien Ogier-t, mert veszélyezteti őt. Ogier pokolian gyors. Valószínűleg úgy írta alá az újabb szerződését, hogy Ogier nem támadja, de egy hétszeres bajnoknak nem szabadna ilyesmihez folyamodnia” – mondta.
„Számomra hihetetlen, hogy a Citroën így bánik Sebastien Ogier-vel. A srác nagyon tehetséges. Ott van például Új-Zéland, a legjobbaknak is többévi tapasztalat kell, hogy ott jól és gyorsan menjenek, ő viszont az első alkalommal is nagyon gyors volt. Ilyet nagyon ritkán látni, még Loeb sem tudott ilyet. „
Loriaux nem kommentálta a pletykákat, hogy Sebastien Ogier átülne a Fordba és talán Petter Solberg menne a helyére. „Két hónapon belül megtudjuk, de nagy felfordulást okoz majd a pilótapiacon, ha Ogier lelép. Komoly tényező a Volkswagen is, amely hatalmas pénzzel igyekszik megszerezni valamelyik élversenyzőt.”
Szerinte nagyon is elképzelhető, hogy a Citroën egyelőre nem tervez messzebbre, mint a hátralévő két Loebbel közös év. Azt mondta, hogy szervizparkos pletykák szerint a Citroën tart a Volkswagentől, amely hatalmas költségvetéssel érkezik és a franciák nem akarnak még többet invesztálni. „De mit mondjunk akkor mi? A Citroënnek kétszer akkora a költségvetése mint a miénk” – tette hozzá a technikai igazgató, aki azonban egyelőre nem tart a Volkswagentől.
„Nem kétséges, hogy a Volkswagen nyerni fog, ha ötéves távlatban nézzük. De azt gondolom, nem lesznek versenyképesek 2013-ban és 2014-ben is csak kissé. De ki tudja, talán meglepnek minket” – mondta.
Szerinte a Volkswagen egyik fő fegyvere a Škodánál meglévő tapasztalat lehet. Úgy tudja, a Škodánál teljesen elkészültek a turbós motor fejlesztésével és az S2000-es modellt is módosították, hogy alkalmas legyen WRC-nek, végül azonban jegelték a programot. „A Volkswagennek most csak fel kell használnia ezt a technikát, hiszen a Polo és Fabia azonos alapokon nyugszik.”
Hogyhogy? A lengéscsillapítóval, vagy valami mással van a baj? – hangzott a kérdés. „Láttam a futóművüket. De erről több részletet nem kívánok elárulni.”
Általánosságban azonban hajlandó volt beszélni a kérdésről Loriaux. „Aszfaltra sokkal könnyebb jó autót építeni. Az aszfalt nagyjából olyan, mint a zárt versenypálya, nagyjából egyféle felület. Murvából viszont sokkféle van, elég, ha csak mondjuk a gyors Finnországra és vele szemben a sziklás Görög-ralira gondolunk.”