Az első félév során 210 344 használt autó talált új gazdára Magyarországon, ami 3,7 százalékkal magasabb (7551 db) a 2010-es évhez képest. A hazai készlet azonban véges, és ha nem történik változás az új autók értékesítésében, gondban lehetnek a használt autót keresők. Az újautó-vásárlások csökkenése a használt gépkocsik cseréjére is kihatással van, megfigyelhető, hogy a tulajdonosok később adják el autójukat – derül ki a Weltauto elemezéséből.
A legnagyobb hazai használtautó-kereskedő összeállítása szerint a korábbi évekhez viszonyítva jelentős különbség tapasztalható a fiatal, 1-3 éves autók leváltásában. Amíg 2009 első félévében 35 655 három évnél fiatalabb kocsinak lett új tulajdonosa (15%-os arány), addig 2010-ben már 23 143 (11%-os arány) ilyen korú autót írtak át. Idén ez a szám a korábbiakhoz képest tovább csökkent: 2011 első hat hónapjában az összértékesítések 8%-át tették ki a három évnél nem idősebb négykerekűek aránya, ami 17 798 db gépkocsit jelent.
A számok változásában nagy szerepet játszott az, hogy 2009-ben még sokan adták el 1-2 évesen autójukat. Tavaly már csak a két éves korú kocsik esetében volt némi mozgás, idén pedig az első jelentősebb mennyiség (>10 000 dbfélév) a 3 éves gépjárműveknél látható.
„A magas euróárfolyam miatt jelenleg az autóimport is szünetel, így határon túlról sem töltődik a piac ebben a korosztályban. Ezzel szemben viszont egyre több külföldi érdeklődő tűnik fel a kereskedéseinkben, akik fél- vagy egyéves autókat keresnek, hogy az árfolyamelőnyöket kihasználva gépkocsit vásároljanak” – mondta el Horváth Zoltán, a Weltauto márkaigazgatója.
A trend abból a szempontból is változott, hogy amíg korábban a tíz évesnél fiatalabb autókat jellemzően 4-6 éves korban váltották a legtöbben újabbra, addig 2011-ben ez az intervallum kitolódott egy évvel. Ezáltal már a hétéves gépkocsik átírásának száma is megegyezik a 4-6 évesekével.
Jelentősen nőtt a tíz évnél idősebb gépjárművek esetében regisztrált tulajdonosváltások száma is. 2011-ben 97 505 db autót vásároltak ebben a korcsoportban, ehhez képest 2010-ben 88 821, 2009-ben pedig 86 179 esetben döntöttek az idősebb autók mellett. Amíg 2009-ben még 38 százalék volt ezen autók aránya, addig 2011-ben az összértékesítések 46 százalékát teszik ki a tíz esztendőnél korosabb gépkocsik.
A Központi Statisztikai Hivatal legfrissebb adatai szerint az autópark jelenlegi átlagéletkora 11,6 év, ami azt jelenti, hogy a 2010-es adatokhoz képest is tovább nőtt a gépkocsik átlagéletkora. „Ez a tendencia a biztonságos közlekedés rovására mehet, hiszen az idős, sok kilométert futott gépkocsik magasabb kockázatot jelentenek a forgalomban. Másrészt környezetvédelmi szempontból sem előnyös, hogy ilyen magas a korosabb autók száma, hiszen azok szennyező gáz kibocsátása jóval nagyobb a modern gépkocsikénál” – vélekedett Horváth Zoltán.
Ennek a helyzetnek azonban nyertesei is vannak. Megfigyelhető ugyanis, hogy a gépjárműállomány korosodása miatt egyre többen viszik szervizbe autóikat. A kimutatások alapján az autószerelő műhelyek forgalma akár 30 százalékkal is nőtt az elmúlt időszakban.