Kellemes hangú autón dolgozik a Volvo 1
Kellemes hangú autón dolgozik a Volvo 9 2012-ben érkezik a Volvo V60 konnektorról is tölthető hibrid változata, amely képes lesz tisztán elektromos hajtással is közlekedni. A Volvo műszaki szakértői emiatt új kihívásokkal találták magukat szembe, hiszen az elektromos hajtás csendessége megváltoztatja az autó hangját az autón belül és a forgalomban egyaránt. A tökéletes hang keresésében az iparág egyik legmodernebb hangtechnikai laboratóriuma segédkezik.

Számos tesztvezetésről szóló jelentés emeli ki, hogy az elektromos üzemmód teljesen csendes. A hangtechnikai szakértő szempontjából azonban ez a hangtalanság nem teljesen helytálló. ilyenkor ugyanis olyan hangokat is észreveszi a vezető, mint például a gázolaj csobogása az üzemanyagtartályban. Ugyanilyen feltűnő a szél, a szivattyúk, a ventilátorok, a relék és az úttest felületén gördülő kerekek hangja is.

Amikor a dízelmotor újra működésbe lép, az autónak ismét olyan a hangja, amilyennek megszoktuk. A Volvo szakértői az ideális, egységes hang megalkotásán dolgoznak számítógépeiken, hogy megtalálják a hálózatról tölthető hibrid Volvo V60 modellhez leginkább megfelelő hangprofilt. A kihívás lényege az, hogy valamennyi különféle hangforrást beállítsák úgy, hogy az autó egységes hangot adjon ki, függetlenül az aktuálisan alkalmazott meghajtástól.

„Fontos a hagyományos és az új hangforrások közötti megfelelő egyensúly megtalálása. Egyes hangok elszigetelhetők és kiküszöbölhetők. Más esetekben beszállítóinkon múlik, hogy velünk együtt csendesebb részegységeket fejlesszenek ki. Ezenkívül az ügyfeleink is hozzá fognak szokni ahhoz, hogy az elektromos meghajtás hangja kissé eltérő. Ez részévé fog válni ezen autók személyiségének, ez lesz a vonzerejük, az ismertetőjegyük” – mondta Martin Spang, a Volvo hanglaboratóriumának munkatársa..

A Volvo hangtechnikai laboratóriumát 2009-ben avatták fel, az egyik legmodernebb ilyen létesítmény az autóiparban. 2500 négyzetméteres betonkamrájában olyan súlyos a csend, hogy szinte már hallható. „A labor felavatásakor 17 decibeles belső zajszintet mértünk. Ez annyira csendes háttérzajszint, hogy egy ember gyomrának korgását is hallani lehetne a kamra másik részéből” – tette hozzá Martin Spang. Összehasonlításképpen: a normál beszélgetések hangereje 60-70 dB.

A padló kemény és sima, hogy emlékeztessen az útburkolatra, és a hangot is ugyanúgy verje vissza. A tesztautók különböző görgőkön vezethetők, amelyek eltérő felületkezelést kaptak a különféle úttípusok szimulálása érdekében.