Tudják, mennyi bírságot fognak fizetni jövőre közlekedési szabálysértésért? Nem? A kormány már tudja.

A 2012-es költségvetésben (itt olvasható, 274. old.) tételesen megtervezték, menyit kell szabálytalankodnunk jövőre, hogy teljesülhessenek a hiánycélok, és meginduljunk végre a nyomasztó adósságból való kilábalás útján. Rossz hírem van az autósoknak: a közlekedőktől várja a legdurvább bírságbevételeket az állam.

Mennyi bírságot fizetünk jövőre? 1
Mennyi bírságot fizetünk jövőre? 119


Az objektív felelősségnek csúfolt pénzbeszedőgépnek (melynek lényege, senkit nem érdekel, ki hajtott gyorsan, ki ment át a piroson, az se baj, ha holnap is gyorsan hajt, holnap is átmegy a tilos jelzésen, csak fizessen a jármű üzembentartója) jövőre 16 milliárd forintot kell hoznia. Messze ez a legnagyobb bírságtétel a törvényben, a második legnagyobb tétel a szerencsejátékkal kapcsolatos bírságokból származó 4,3 milliárd, míg az összes, bíróság által kiszabott bírságbevételt csupán 3,87 milliárdra becsüli az állam.

Az objektív felelősség hatálya alá nem tartozó közlekedési szabálysértésekből, amikor ugye konkrétan azt büntetik, aki elkövette a szabálysértést, mindössze egymilliárd forintra számít a kormány.

Eddig a hír, innen a vélemény:

Mennyi bírságot fizetünk jövőre? 120


Úgy tűnik, ez az objektív rémálom, ez a hungarikum, a lesből traffizás, a térfigyelő kamera képei alapján pirosért-halványpirosért-sárgáért a meleg irodából bírságolás államunk alapintézményévé vált. Maradnak tehát a bokor alá rejtett háromlábú kaszálógépek. Marad a traffizás a legindokolatlanabb, épp ezért legjobban lefejhető tábláknál. És marad a Szolgálunk és Védünk szlogen legérdekesebb illusztrációja, a járó motorral fűtött rendőrautóban szunyókáló, a szélvédő mögül automatikusan mérő és videózó Fáma lézereket őrző, autónként 2-3 fáradságos munkát végző hatósági közeg.

Különben 2010-re és 2011-re is 16 milliárd volt a tervszám, sőt; tavaly és tavalyelőtt ez a bevétel még a minisztérium költségvetésének részét képezte. Ha tetszik, a Rendőrség magának bírságolt. Jövőre nem ez a helyzet, a bírságbevételek a központi költségvetésbe kerülnek.

Ezzel együtt érdekes filozófiai kérdés, hogy ha három éven keresztül nem számol a közlekedési bírságbevétel csökkenésével az állam, vajon jól, hatékonyan végzi-e munkáját a Rendőrség?