Budapesten a levegő szennyezettsége rendszeresen túllépi az egészségügyi határértéket. A szmogriadó most már szükséges, azonban ennél sokkal fontosabb lenne egy intézkedéssorozat, amellyel megelőzhető a súlyos légszennyezettség kialakulása – írja közleményében a Levegő Munkacsoport. A civil szervezet számos olyan intézkedés ismertet, amely szerintük nem kerül sok pénzbe, ugyanakkor jelentősen javítja a levegő minőségét.

Civil ötletek a szmogriadó elkerülésére 1
Civil ötletek a szmogriadó elkerülésére 13


Az egyik ilyen az avar és a kerti hulladékok égetésének teljes tiltása, mint mondják egy nagyobb kupac avar elégetése több millió köbméter levegőt szennyez el határérték felett. Ám nem elégséges kizárólag a fővárosban tiltani ezt a tevékenységet, hiszen a környező területek szennyezése is eléri Budapestet. Országos tiltás lenne indokolt legalább októbertől áprilisig, amikor gyakran magas a szállópor-szennyezettség.

A szervezet a lakosságot oktatná, hogyan használják fával üzemelő tüzelőberendezéseiket. Amennyiben ugyanis száraz fát égetnek, és helyesen választják meg a tüzelés módját, számottevően csökkenthető a szennyezés. Tudatosítanák azt is, hogy a műanyag és más hulladék égetését a hatályos jogszabályok büntetik, mivel égéstermékeik rendkívül ártalmasak az egészségre.

Arra is felhívják a figyelmet, hogy nemcsak környezetszennyező, de rendkívül energiapazarló az, ha egy hivatalban vagy áruházban 24-26 fok van, miközben alacsonyabb hőmérséklet is elegendő lenne.

Civil ötletek a szmogriadó elkerülésére 14


Szerintük a közlekedés terén a legsúlyosabb szennyezés a tehergépkocsikból származik, ezért úgy vélik, sokkal szigorúbban kell ellenőrizni, hogy rendelkeznek-e ezek a járművek fővárosi behajtási engedéllyel. A legutóbbi ellenőrzés sajnos azt mutatta, hogy 80 százalékuk engedély nélkül közlekedik Budapesten. A teherforgalmi behajtási díjat a jelenleginél sokkal jobban kell differenciálni, vagyis kapjanak jóval nagyobb arányú kedvezményt azok a járművek, amelyek megfelelnek a korszerű környezetvédelmi normáknak, a legszennyezőbbeket pedig elrettentő mértékű díjjal kell terhelni.

Mielőbb bevezetnék a dugódíjat, amelynél jelentős kedvezményt adnának a korszerű járműveknek.

Felgyorsítanák a tömegközlekedési járművek forgalmi előnyben részesítését. További buszsávokat alakítanának ki, és a közlekedési lámpákat úgy hangolnák, hogy a buszoknak, villamosoknak adjanak előnyt.

Emellett drága intézkedéseket is említenek, a légszennyezés csökkentése érdekében. Haladéktalanul lecserélnék a BKV elavult autóbuszait. Úgy vélik, ez körülbelül annyiba kerülne, mint amennyit ebben az évben a 4-es metró építésére költ a fővárosi önkormányzat. Támogatnák az épületek hőszigetelését és fűtésük korszerűsítését, valamint a távfűtés szélesebb elterjesztését.