Az országgyűlés hétfő esti végszavazása nyomán bizonyossá vált, hogy jövőre bevezetik a baleseti adót. Az adó mértéke az adóalap, azaz a kötelező biztosítás 30 %-a, de a biztosító kockázatviselésével érintett időtartam naptári napjaira naponta legfeljebb 83 forint/gépjármű. Utóbbi kitétel a teherautósoknak jó, akiknek így maximum 30 295 forintot kell befizetniük.
Elvileg azért a kötelező biztosítás alapján szabják ki a baleseti adót, mert az kifejezi gépjárműhasználóhoz kapcsolódó baleseti kockázat nagyságát.
Jó tudni, hogy a 2011. január 1. és október 31. között történt 13 379 személysérüléses közúti baleset 59 %-át okozták a személygépkocsi-vezetők. A tehergépkocsi-vezetők a balesetek 9 %-ának, az autóbusz-vezetők pedig az összes baleset 1 %-ának okozásáért felelősek. A kerékpárosoknak a balesetet okozók körében betöltött aránya továbbra is a kimagaslóan magas, 12 %-os értéken van. A kerékpárosok több közlekedési balesetet okoztak, mint a tehergépkocsi- és az autóbusz-vezetők összesen, de ők nem fizetnek baleseti adót, hiszen kötelezőt sem.
Sokan nem fogják érzékelni a baleseti adó miatt áremelést, a kampányban tapasztalt árcsökkenés miatt. A kotelezo.hu internetes szakportál adatbázisa szerint az autósok 51 százaléka a szerződésváltással teljes mértékben megspórolhatja a baleseti adót. Azok az autósok járnak a legkevésbé jól, akik elfogadják a jelenlegi biztosítójuk indexdíját, amelynél átlagosan 32 százalékkal olcsóbb ajánlatot is találhatnak maguknak.
Az adót a biztosítók szedik be a kgfb-díj esedékes részletével együtt és utalják tovább az államkasszába. Ha az autós nem fizette be a baleseti adót, a biztosító cég akkor is köteles az adó összegét az államnak utalnia.
Az állam azzal kalkulál, hogy jövőre durván 90 milliárd forint lesz a kgfb-díjbevétele a cégeknek, ez alapján pedig 27 milliárd forint baleseti adó folyhatna be az Egészségbiztosítási Alapba. A terv szerint ezzel a közlekedési balesetek költségeit (gyógykezelés, táppénz, rokkantnyugdíj) a közlekedés részvevői fizetik és ezek nem a társadalombiztosítási költségvetést terhelik.
Ha kíváncsi rá, hogy az egyes kategóriák (személygépkocsi, motor stb.) járművei átlagosan mennyi baleseti adóra számíthatnak kattintson erre a linkre.