A tapasztalatok alapján a teljes üzemanyag mennyiségének 5 százalékát lopják el a szolid, és 10 százalékát a gátlástalan tolvajok. Az utóbbi esetben átlagosan ezer kilométer megtételéhez szükséges gázolaj tűnik el havonta egyetlen kamionból.
Mindez egy ötven darabos járműparkot fenntartó közepes méretű fuvarozócég esetén havi ötmillió forint kárt is jelenthet, ami éves szinten elérheti a 60 millió forintot. Ez az összeg 12 alkalmazott éves bérének felelhet meg, vagy 600 ezer kilométerre elég gázolajat lehetne vásárolni belőle, amivel 15-ször körbe lehet autózni a Földet.
„Három módszer létezik a lopásra, mindegyiknél a sofőr aktív részvétele valószínűsíthető a bűncselekményben” – magyarázza Gerő György, a Webeye International Kft. menedzsere. „A klasszikus technika a nagyobb mennyiségű üzemanyag egyszerre történő lefejtése egy gumicsövön keresztül közvetlenül a tankból.”
„Ennél már egy kicsit „élelmesebb” megoldás mikor az elkövetők a tankoláskor az üzemanyag egy részét nem a gépjárműbe, hanem egy külön kannába töltik. A legnehezebben tetten érhető módszer a folyamatos leszívás, amelynek során menet közben kis mennyiségben, folyamatosan szívják le az üzemanyagot. A tolvajok ebben az esetben olyan helyen bontják meg a rendszert ahol még alacsony nyomáson történik az üzemanyag áramoltatása” – teszi hozzá a szakember.
A járművek megcsapolásából és a kerülőutakból fakadó pluszköltségeket a járműkövető rendszerek pontosan kimutatják. A rendszer meghatározza, mely autóból, mikor és pontosan mennyi üzemanyag hiányzik. A tapasztalatok szerint a beszerelést követően nyolc-tizenöt százalékkal csökkennek az üzemanyag kiadások.