A normál autós nincs veszélyben
Közel kétéves csúcsra bővültek a járműeladások novemberben az Egyesült Államokban. Összesen 976 234 gépjármű talált gazdára, 13,9 százalékkal több, mint egy évvel korábban.

Az arányokat tekintve a Mercedes/Smart, a Chrysler és a Volkswagen könyvelhette el a legnagyobb emelkedést, 55,2, 44,5, illetve 40,7 százalékkal, de kétszámjegyű eredménnyel büszkélkedhet a Kia (39,1 százalék), a Hyundai (21,8), a Nissan (21,5), a Mazda (20,4), a BMW (14,8) és a Ford Motor (13,3) is.

November a harmadik egymást követő hónap, amikor a havi értékesítés éves szintre kivetítve több mint 13 millió jármű eladását valószínűsíti. A novemberi adat meghaladta az elemzői várakozásokat, és 2009 augusztusa óta a legmagasabbnak felelt meg.

Az autógyártók azért is tudtak több új autót értékesíteni, mert a használt autókat magasabb áron számították be az új megvásárlásakor. Az alacsony kamatozású hitelek is hozzájárultak ahhoz, hogy az új járművek megfizethetőek legyenek – vélik elemzők és iparági vezetők.

Biztató jel az iparág jövedelmezőségére, hogy a novemberi eladások úgy is növekedtek, hogy az autógyártók kisebb kedvezményeket kínáltak, mint tavaly ilyenkor. A gépjárművek átlagára 4 százalékkal 30 ezer dollárra emelkedett, az új autók árait, trendjeit, illetve ezek előrejelzéseit elemző TrueCar.com internetes autópiaci magazin szerint.

A három nagy amerikai autógyártó közül novemberben a General Motors végzett az élen: 180 402 járművet adott el, ami 6,9 százalékos növekedést jelent éves összehasonlításban. A Ford 166 865, míg a Chrysler 107 960 autót értékesített.

A külföldi autógyártók közül a legjobban szereplő Toyota 137 960 járművet adott át új tulajdonosnak, s ez éves bázison 6,7 százalékos bővülés. Április óta először sikerült a Toyotának növekedést felmutatni. Összességében azonban rosszul állnak a japán autógyártók, mert tavasz óta 11 százalékról 8 százalékra csökkent részesedésük az amerikai piacon.

 Az Egyesült Államok útjain futó járművek átlagéletkora majdnem 11 év, két évvel több, mint 2007-ben volt. Elemzők már több mint egy éve jelezték, hogy sok öreg jármű kezd annyira lerobbanni, hogy nem lesz gazdaságos javítani őket, ami új autók vásárlására ösztönzi majd a fogyasztókat. Hosszú távon az amerikai fogyasztói kiadások közel 6 százaléka jut az autókra, de ez az arány idén mindössze 3,5 százalék.

Forrás: MTI