Drezda központjában 2001. december 11-én nyitotta meg a Volkswagen az Üvegfalú Manufaktúrát. Az épület mind a mai napig  a hagyományos kézművességgel és az időtlen eleganciával jelent egyet.

10 éves az üvegfalú autógyár 1
10 éves az üvegfalú autógyár 27


A gyártás koncepciója is látványos: az óvatosan a drezdai városképbe integrált manufaktúra az iparosított autógyártás folyamatait a kézi munka művészetével egyesíti. Megnyitása után tíz évvel igen eredményes a Manufaktúra mérlege: 2001 óta több mint 60 ezer járművet gyártottak le. Az eddigi rekordévben, 2010-ben, 7500 Phaeton készült és 2011-ben újabb termelési rekord várható. (A Phaeton a kínai kereslet megugrásával együtt sem egy sikersztori, az S-osztályból egy év alatt elkel annyi, amennyi a luxus VW-ből 10 év alatt készült.)

A gyártáson kívül az Üvegfalú Manufaktúra egészen különleges kulturális- és rendezvény-központtá vált: például itt vitték színre a Carmen című operát 2002 októberében, és a gyár előtti réten megrendezett, szabadtéri piknikkoncert is már 2008 óta szerves része a drezdai kulturális évadnak.

Mostanáig az üzem már több mint egymillió látogatót fogadott a világ minden tájáról, akik között olyan hírességek is voltak mint Richard von Weizsäcker korábbi német elnök, az egykori orosz politikus és Nobel-díjas Mihail Gorbacsov, valamint Albert monacói herceg.
10 éves az üvegfalú autógyár 28
2006-ban, amikor nálunk járt egy VW Phaeton tesztautó, elautóztunk vele Drezdába. Akkor ilyennek láttuk a gyárat:

10 éves az üvegfalú autógyár 29


Az Üvegfalú Üzem nem egy külvárosi gépgyár. Olyan, mint egy exkluzív iroda- és szállodakomplexum, ami a belvárosban helyezkedik el. Budapesti léptékben ezt úgy kell elképzelni, mintha a városligetben épülne egy autógyár. A park vizében tükröződik az üzem, körben sok a zöld. Az üvegfalú épületen átsüt a fény.

Itt csak a kézi összeszerelés folyik, a hangos és piszkos munkák, mint a sajtolás és a fődarabok gyártása más városokban történik. A logisztikai munka és a nagy teherautó forgalom mégsem látszik a gyár körül. Ez hogy lehetséges? A külvárosban az üzem alapanyagait speciális, kék színű VW emblémás villamosokra rakják a kamionokról. Ezek, akárcsak a 4-6-os nálunk a körúton, végigmennek a városon, hogy a városligetben lerakják szállítmányukat. A megállóban várakozókat szemmel láthatóan nem zavarja, hogy csak a következő villamosra tudnak felszállni. Sőt, a VW üzeme hozzátartozik a városképhez.

Az épület belsejében számtalan építészeti bravúr kápráztatja el a látogatót. Olyan, mint egy látványpékség. Látvány-autógyár, ahol nem csak az elkészülő termék, de maga az üzem is esztétikai élmény. A fehérköpenyes munkások juhar- és tölgyparkettán szerelik össze az autókat. Az alkatrészekkel kis önműködő targoncák siklanak ide-oda hangtalanul. Az irodisták egy légtérben ülnek a szerelőkkel.

A Phaeton alacsony értékesítési darabszámai miatt a parketten nem csak Volkswagent látni. A Bentley Continental Flying Spur is Drezdában készül, a Phaetonnal közös alapokra.