Januártól a gépkocsi adásvételekor és a műszaki vizsga során leolvasott kilométeradatok is bekerülnek a központi járműnyilvántartásba, de ettől még nem lehet azt várni, hogy ezt teljesen megszüntetné a kilométeróra-meghamisítás, az úgynevezett visszapörgetés problémáját – közölte az Eurotax legnagyobb magyar adatszolgáltatója, a hasznaltauto.hu portál.

A portál 70 ezres hirdetési állományából készített kimutatására hivatkozva úgy véli, a visszatekerést valószínűsíti hogy az eladásra hirdetett kocsik legnagyobb hányada 95-100 ezer, illetve 120-125 ezer kilométert futott. Az adatok szerint az autók 3-4 éves koráig az éves futásteljesítmény még 25 ezer kilométer, majd az időben előre haladva folyamatosan csökken. Előbb évi 10 ezer kilométer lesz az éves futás, majd a kocsik 12 éves korától tovább lecsökken 7 ezer kilométerre.

Januártól bárki kérhet – 1250 forintért – kilométeróraállás-adatot a központi járműnyilvántartóból, azonban korántsem biztos tehát, hogy a valós értéket kapja. A közlemény idézi a belga példát, ahol néhány év alatt gyakorlatilag megszűntek a kilométeróra visszaállításával kapcsolatos visszaélések azóta, hogy minden szervizeseménykor – legyen az akár csak egy szűrőcsere – rögzíteni kell a kilométeróra állását. A magyar rendszerben ez a műszaki vizsgán történik, először 4 év után, majd kétévente.

A portál a belga rendszer átvételét javasolja, rámutatva, hogy ezt követően is csak a lebukás veszélye és a retorzió veti vissza a visszatekerést.