Kína a felesleges gyártókapacitás és a vállalatok magas száma miatt a jövőben nem támogatja az autógyártást illető külföldi beruházásokat. A korábban alapított vegyesvállalatokat nem érinti a Nemzeti Fejlesztési és Reformbizottság (NDRC) december végi bejelentése.

Az iparág „támogatott” kategóriából az „elfogadott” kategóriába való átcsoportosítását az NDRC „a hazai gépjárműgyártás egészséges fejlődésének szükségével” magyarázta.

Egy, a Hszinhua hírügynökség által idézett NDRC-hivatalnok a héten úgy fogalmazott, a felesleges gyártókapacitás és az iparági vállalatok magas száma miatt került sor a lépésre. A kelet-ázsiai országban jelenleg a 130-at is meghaladja az autógyártó cégek száma, ez magasabb, mint bárhol máshol a világon. Az értékesítés volumene ugyanakkor a Kínai Autógyártók Szövetségének adatai szerint 2011 első tizenegy hónapjában mindössze 2,6 százalékkal nőtt, szemben a 2010-es 34 és a 2009-es 42 százalékos bővüléssel.

„A kiigazítás racionális döntés az autóipar fejleményeinek tükrében. Nem jelenti a külföldi beruházások szigorítását, mindössze jobb piaci lehetőségeket és magasabb hozamot biztosító iparágak felé segítjük a külföldi tőkét” – fogalmazott a neve elhallgatását kérő hivatalnok.     

A döntés értelmében a jövőben elesnek az eddigi vám- és adókedvezményektől a betelepülni akaró cégek, de a gyáralapítás engedélyeztetése is nehezebb lesz a mostaninál. Kivételt jelentenek a zöldenergiát használó autógyártást illető beruházások, amelyeket Kína továbbra is támogat, és ugyancsak ösztönzik a kutatás-fejlesztési központok felállítását.