A szerdai tíz forintos üzemanyag-drágulás nyomán az árak történelmi csúcsra érnek. A Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) úgy véli, a CNG-hajtásra való átállás megtérülése soha nem volt még olyan gyors, mint a jelenlegi helyzetben.

Még jobban megéri gázzal autózni 1
Még jobban megéri gázzal autózni 7


Mit közleményükben rámutatnak, a sűrített földgáz üzemanyag (CNG) ára stabilan tartja magát, nincsenek heti árváltozások, Győrben például évek óta ugyanannyiba kerül (249,90 Ft).

Mára energiaalapon számítva a benzin 2,5-szer kerül többe, mint a CNG Győrben. A CNG a gázolajnál is sokkal olcsóbb, a sűrített földgázból előállított üzemanyag energiamennyiséghez képest a gázolajért kétharmadával kell többet fizetni.

„További jelentős áremelkedések várhatóak a hagyományos üzemanyagok piacán a kiélezett geopolitikai helyzet miatt. Bármely mozzanat az Iránnal szembeni szankciók terén a Perzsa-öbölbeli szállítások blokádját jelentheti, amely azonos a világ kőolaj-külkereskedelmének mintegy ötödét kitevő szállítási útvonal lebénulásával. A világ árutőzsdéin a kőolaj árának őrült emelkedéséhez ekkora fennakadásra nincs szükség, elég csak a szállítás akadályoztatásának veszélye, fenyegetettsége” – mutat rá  Domanovszky Henrik, az Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület elnöke.

AAz MGKKE a jelenlegi piaci helyzet elemzését követően úgy véli, a CNG-re való átállás megtérülése soha nem volt gyorsabb, mint manapság, a benzin és gázolaj árának további emelkedésével ez a megtérülési idő pedig még tovább rövidül.

Egy személyautó átalakítási költsége az MGKKE adatai alapján 450 ezer forint körül van jelenleg, egy 10 literes fogyasztású benzines autó esetén átlagosan 10-12 ezer kilométer megtétele elegendő a beruházás megtérüléséhez. Míg a dízelautóknál ugyan valamivel hosszabbra nyúlik ez az idő, itt is gyors megtérülésről lehet beszélni. Az átállás egyben a környezet védelmét is biztosítja, hiszen a földgáz használata mind a károsanyag-, mind pedig a globális felmelegedésért felelős üvegházhatású gázkibocsátás terén is jelentős csökkenést eredményez.

Probléma azonban, hogy egyelőre kevés helyen lehet CNG-t tankolni, azonban nagyobb flottával rendelkező vállaltnál egy saját kút telepítése is megérheti.