Az autósok pénzéből mentenék a BKV-t 1
Az autósok pénzéből mentenék a BKV-t 9 A BKV súlyos finanszírozási gondjaira kínál olyan megoldást a Levegő Munkacsoport, amely egyúttal megóvja Budapesten az oktatást, az egészségügyet, a kultúrát, a szociális ellátást, a rendvédelmet és a sportot a további megszorítások hátrányos következményeitől – írja közleményében a Levegő Munkacsoport. A civil szervezet az uniós források ésszerűbb felhasználását, valamint „a használó és a szennyező fizet” elv következetes alkalmazását ajánlja Tarlós István főpolgármesternek írt levelében.

Mint írják, a működés biztonsága, a színvonalasabb közlekedés, valamint az üzemeltetési költségek csökkentése érdekében sürgető kihasználni az autóbuszcserében rejlő lehetőségeket. Most ugyanis már uniós támogatásból is be lehetne szerezni korszerű, nulla emissziós autóbuszokat. Úgy vélik, követni kell a többi uniós főváros példáját, így például Bukarestét, ahol az elmúlt években vadonatúj buszokkal cserélték le az összes régi buszt.

Hozzáteszik: haladéktalanul szigorítani szükséges a teherforgalmi behajtási díj beszedését, hiszen jelenleg – jogsértő módon – az érintett tehergépkocsik több mint 80 százaléka után nem fizetik be a díjat, ami évi 8 milliárd forint bevételtől fosztja meg a fővárost. Egyúttal jelentősen emelni kell a díjakat, hiszen azok (reálértéken számolva) alacsonyabbak, mint 20 évvel ezelőtt. Itt is Bukarest ajánlható követendő példaként, ahol a teherforgalmi behajtási díj 10-15-ször magasabb, mint nálunk.

Szintén sürgetőnek tartják a dugódíj mielőbbi bevezetését. Mivel azonban egy jól működő, hatékony, a gondokat nem területileg áthelyező, hanem megoldó dugódíj bevezetését hosszú előkészítési időszaknak kell megelőznie, ezért a parkolási rendszer olyan átalakítását ajánlják, amely nagyrészt betölti a dugódíj szerepét. Úgy vélik, a személygépkocsik üzemeltetőivel kell megfizettetni az általuk okozott összes költséget.

Szerintük a parkolási rendszert úgy kellene átalakítani, hogy a nem helyben lakóknak mindenütt fizetni kelljen parkolási díjat. Ez évi 20-30 milliárd forint bevételt eredményezne.

A Budapest főpolgármesterének írt levél a javaslatok részletes ismertetésével és indoklásával itt található. (PDF)