Kevesebb baleset történt és kevesebben haltak meg az utakon 2011-ben, mint az azt megelőző évben – közölte Halmosi Zsolt országos rendőrfőkapitány-helyettes, az ORFK Országos Baleset-megelőzési Bizottság (OBB) alelnöke csütörtöki sajtótájékoztatóján, Budapesten.
2011. január 1. és december 31. között összesen 15 800 személysérüléses közúti baleset történt, 3,12%-kal kevesebb, mint 2010-ben (akkor 16 308 balesetet regisztráltak). A súlyos sérüléssel járó balesetek száma 4941-ről 4533-ra csökkent, a könnyű sérüléssel járó baleseteké 10 718-ról 10 696-ra. Csökkent az ittasan okozott balesetek száma is, 1 883-ról 1 583-ra.
A rendészeti főigazgató tájékoztatása szerint tavaly az előző évi 649-ről 571-re csökkent a halálos balesetek száma, a balesetekben pedig 94-gyel kevesebben haltak meg, mint 2010-ben, összesen 646-an.
Amennyiben 2011. év adatait a 2001. év – azaz a közlekedéspolitikai koncepció bázisévének – azonos időszakának adataival hasonlítjuk össze, akkor megállapítható, hogy a személysérüléses közúti balesetek száma 14,62 %-kal csökkent (18 505-ről 15 800-ra), ugyanakkor a balesetekben meghalt személyek száma 47,86 %-kal csökkent (1 239-ről 646-ra).
Halmosi Zsolt azt hangsúlyozta, hogy a 2012-ben a hatósági ellenőrzésekre, a megelőzésre helyezik a hangsúlyt. Úgy fogalmazott: céljuk, hogy mindenki épségben érjen haza, és nem lesznek toleránsak a közlekedési szabályokat durván megszegőkkel szemben, mert azok nemcsak a saját, hanem mások testi épségét is veszélyeztetik.
Az Országos Baleset-megelőzési Bizottság idei terveiről szólva azt mondta: a kétkerekűek kerülnek a fókuszba, mivel a múlt évi statisztikából az derül ki, hogy ugyan a balesetek okozói túlnyomórészt (61 százalékban) a gépkocsivezetők, a második helyen (12 százalékkal) a kerékpárosok állnak.
Halmosi Zsolt szerint tévhit, hogy a kerékpárosok által okozott balesetekben kizárólag a kerékpárosok sérülhetnek meg. Mint mondta, nagyon sok esetben fordul elő, hogy a szabálytalankodó kerékpáros miatt az autósofőrök rántják félre a kormányt és szenvednek el frontális karambolt. Rámutatott arra: ahogy a gépkocsivezetők esetében, a kerékpárosok és a motorosok esetében is nulla tolerancia van érvényben az ittasság tekintetében. Dicsérően szólt ugyanakkor az autóbusz-vezetőkről, ők a balesetek csak egy százalékának az okozói.
A fő baleseti okok közül az OBB alelnöke a gyorshajtást emelte ki, második helyen áll az elsőbbségadás elmulasztása, a harmadik pedig a kanyarodási szabályok megsértése. A gyorshajtással összefüggésben – amely évek óta vezető baleseti ok – szintén azt mondta, hogy az idén kiemelt figyelmet fordítanak ennek visszaszorítására, továbbá a passzív biztonsági eszközök használatára. Utóbbival kapcsolatban kitért arra: amellett, hogy jogszabály írja elő a biztonsági öv használatát, ez minden modern jogállamban kötelező. Kiemelte: Magyarországon minden napra jut egy halálos baleset, amelyben az öv használata életet menthetett volna.