Január 17-én indul a rali-világbajnokság. Szerdától vasárnapig az évadnyitó Monte-Carlo-ralin száguld a ralisok krémje. Nem kétséges, hogy Sebastien Loeb az idény toronymagas esélyese – ki más? Az elmúlt nyolc idényben többen próbálkoztak, de mindig ő ünnepelhetett az év végén. A legnagyobb riválisa Sebastien Ogier lehetett volna, de ő idén nem indul WRC-vel, mivel épp a bajnokkal vívott harcok miatt távozott a Citroëntől.
Helyére leigazolták a Fordtól Mikko Hirvonent, aki a második számú versenyző tökéletes megtestesítője. Szinte mindig célba ér és általában sok pontot hozó helyeken. Azzal, hogy Ogier-t Hirvonen váltotta, vélhetően nemhogy gyengült volna a csapat, de erősödött. A belső harcokra talán nem kell annyi energiát fordítaniuk.
A Ford válaszul első számú pilótává léptette elő Jari-Matti Latvalát, aki ugyan eddig nem tudott egy teljes tökéletes idényt összehozni, de 2011-ben látványosan fejlődött, s talán idénre beérett. Fő fegyvere lehet, hogy tavaly aszfalton is képes volt felvenni Loeb tempóját, azaz immár az összes versenyen képes lehet a győzelemért hajtani. Igaz, ezért nem jár semmilyen díj, de mindenképpen árulkodó, hogy a finn pilóta nyerte tavaly a legtöbb szakaszt.
Kisebb könnyítésekkel, de végül a MINI is gyártóként nevezett a 2012-es bajnokságba. Dani Sordo rajthoz áll a bajnokság mind a 13 futamán, ám a korábbiakkal ellentétben a másik autóban nem Kris Meeke ül majd. Különböző pilóták kapnak lehetőséget. A Montén a francia pilóta Pierre Campana vezethet, aki nem is esélytelen.
A 80. Monte-Carlo-ralira 89 nevezés érkezett, összesen 16 WRC indulására lehet számítani. A mezőnyben többek között hét világbajnok (nem WRC) indul, de vannak mások is, akikre érdemes figyelni.
Ott van például Francois Delecour, aki a román állam pénzén indul egy Ford Fiesta RS WRC-vel, amiről úgy hírlik, nem is ügyfélautó, hanem a gyári modellek specifikációjával megegyező gép. Érdemes lesz – ha nem is a Montén – de a murvás versenyeken figyelni Ott Tanakra, aki tavaly az SWRC, idén viszont már a WRC mezőnyében indul. Ő a Ford raliautóit fejlesztő M-Sport saját neveltje, hosszútávú szerződéssel kötötték magukhoz. Ha 2012-ben jól teljesít, várhatóan 2013-ben Petter Solberget válthatja az első számú csapatnál.
A Citroën is lehetőséget biztosít egy feltörekvő tehetségnek, Thiery Neuville 9-11 versenyen vezethet egy DS3 WRC-t. A fiatal belga abban bízhat, hogy Loeb év végén megunja és mégsem marad 2013-ra. Sebastien Ogier ugyan nem WRC-vel megy, de a privát WRC-k közé odacsaphat gyári Škoda Fabia S2000-esével, annál is inkább, mert neki is fekszik a Monte, a 2009-ben nyert itt az IRC sorozatban. SWRC-bajnok ugyanakkor nem lesz, úgy tudni, annak ellenére nem nevezett a bajnokságba, hogy mind a 13 vb-futamon ott lesznek. Az ok elég egyszerű: a bajnoki címnél fontosabb, hogy tesztelhessenek, ha neveznek, akkor vonatkozik rájuk a korlátozás.
A gyári csapatok pilótái közül a két második számúnak, azaz Mikko Hirvonennek és Petter Solbergnek vannak a legfrissebb emlékei a Montéról. A finn 2010-ben az akkor az IRC sorozatban szereplő versenyen bemutatta az új Fiesta S2000-est, amivel meg is nyerte a versenyt. A norvég készült tavaly hasonlóra a PSA felkérésre egy Peugeot 207 S2000-essel, de egy rossz gumiválasztás nyomán a vert mezőnybe került. Tapasztalatuk azonban frissebb, mint a többieké.
Walter Röhrl és Tommi Mäikkinen is négyszer nyert a Montén, de a csúcsot ebben is Sebastien Loeb tartja, aki már ötször nyert a hercegségben.
Rajongóknak (Mäkinne, Loeb, Panizzi, Grönholm, McRae, Kankkunen, Sainz stb. a Montén)
A versenyről
A Monte-Carlo-ralit 1911 óta rendezik meg. A ralit 1973 és 2008 között mindig januárban rendezték, a rali-világbajnokság nyitó versenyeként, ám 2009-től átkerült az Intercontinental Rally Challenge (IRC) programjába. Most azonban ismét az őt megillető helyre került.
A 80. Monte-Carlo-rali kihasználja a tavaly hozott szabályváltozásokat és a klasszikus ralikhoz hasonló hosszabb formátumban rendezik. Szerdától vasárnapig, azaz öt napon át tart a verseny, összesen 1780,47 kilométert autóznak majd a résztvevők, míg a gyorsaságik teljes hossza 433,36 km. 2002 óta nem volt ilyen hosszú futam. A verseny első három napjában Valence városa lesz a verseny központja, majd péntek estétől már Monaco lesz a bázis. 18 szakasz vár a mezőnyre.
A verseny aszfaltos utakon zajlik elvileg, de az ilyenkor szokásos időjárás miatt ez lehet vizes aszfalt, havas és jeges is, mindez akár egy szakaszon belül. Ráadásul a szurkolók is szeretnek azzal szórakozni, hogy havat dobálnak egy-egy részre. 2005-ben Petter Solberg egy ilyen akció nyomán esett ki a versenyből. A változó körülmények miatt talán semelyik másik versenyen sem olyan kritikus a jó gumiválasztás, mint itt. Az időjósok, a jégkémek és a pályák mellett várakozó csapattagok beszámolói alapján próbálják a legjobb döntést meghozni.
A Monte leghíresebb, legendás szakasza a Col de Turini, rengeteg kanyarral tűzdelet szerpentin, amely La Boll’ne-Vésubie-ból Sospel-be vezet.
A technika
2012-ben ugyanazok a modellek indulhatnak a rali-világbajnokság WRC kategóriájában, mint tavaly. A Ford Fiesta RS WRC, a Citroën DS3 WRC és MINI Countryman WRC tekinthető homológnak. Mindhárom modellben 1,6-os, közvetlen üzemanyag-befecskendezéses turbómotor dolgozik. A versenyautókban mechanikus differenciálművel szerelt összkerékhajtás és hatfokozatú kézi kapcsolású szekvenciális sebességváltó található.
Neves indulók a 80. Monte-Carlo-ralin:
PG Andersson (Junior világbajnok 2004 és 2007)
Armindo Araujo (N csoportos világbajnok 2009 és 2010)
Giésomenico Basso (Európa bajnok 2006 és 2009)
Craig Breen (WRC akadémia bajnok 2011)
Francois Delecour (WRC futamgyőztes)
Mikko Hirvonen (Világbajnoki második 2009 és 2011)
Jari-Matti Latvala (Világbajnoki második 2010)
Sebastien Loeb (Világbajnok 2004-2011)
Sebastien Ogier (Junior világbajnok 2008)
Martin Prokop (Junior világbajnok 2009)
Petter Solberg (Világbajnok 2003)
Dani Sordo (Junior világbajnok 2005)
Készül a Monte-Carlo-ralira a Ford
A Citroën a Montéra tesztel:
A MINI is készül az évadnyitóra