Egy hét alatt 1 025 482 alkoholszondát alkalmaztak a rendőrök, azaz percenként átlagosan több, mint 100 légalkohol-mérésre került sor. Több mint 13 500 esetben jelzett az alkoholszonda pozitív eredményt, míg 1 300 ügyben kábítószeres befolyásoltság gyanúját állapították meg.
Megdöbbentő, hogy az ellenőrzések során átlagosan percenként bukott le egy-egy ittas vezető Európa útjain. Ez a szám egyértelműen jelzi az ittas járművezetők magas számát. Az ittas járművezetés az európai utak második legfőbb baleseti oka (a gyorshajtás után).
Uniós felmérések szerint az összes gépjárművezető kb. 1,5-2 %-a ül úgy a volán mögé, hogy szervezetének véralkohol-értéke meghaladja az adott országban engedélyezett limitet. Átlagosan minden ötvenedik-hetvenedik velünk szembejövő járművezető ittasan közlekedik, így akkor is könnyen veszélyhelyzetbe kerülhetünk, ha mi minden szabályt megtartunk.
A rendőrség rámutat, hogy az ittas vezetők – a befolyásoltság szintjétől és egyéb tényezőktől függően – általában nem képesek a jármű biztonságos vezetésére. A kockázatot tovább növeli, hogy az italtól felbátorodott sofőrök általában a megengedett sebességet is túllépik.
A táblázat értelmezésénél megjegyzésre szorul, hogy az egyes országokban az ittas, valamint a kábítószeres befolyásoltság szintje eltér, továbbá számos országban a drog hatása alatt vezetők kiszűrése még nem képezi a mindennapi közúti ellenőrzések tárgyát. Utóbbit a drogos oszlopban lévő 0 számok jelzik.
Forrás: ORFK-OBB