Mint tegnap mi is beszámoltunk róla, a Nemzetgazdasági Minisztérium a BKV finanszírozására kitalált ötletek közül egyet támogat, a havi 10 000 forintos budapesti úthasználati díj bevezetését. Rajtuk kívül eddig nem akadt olyan, aki egyetértett volna az ötlettel. Friss közleményében a Levegő Munkacsoport is a terv ellen foglal állást, pedig amúgy ők is szeretnének még több pénzt szedni az autósoktól.
Mint írják, a közlekedés javítása és a környezetszennyezés csökkentése érdekében elkerülhetetlennek tartják, hogy díjkötelessé tegyék a fővárosi utak, közterületek használatát gépjármű-közlekedésre és parkolásra, de nem így.
Úgy vélik, hathatós és gyors beavatkozás nélkül a BKV rövidesen finanszírozhatatlanná válik. Ez közlekedési káoszhoz, a jelenleginél is sokkal súlyosabb környezetszennyezéshez vezetne, és gyakorlatilag működésképtelenné tenné a várost.
Szerintük a probléma megoldásának költségeit a súlyosan környezetszennyező tevékenységekre, a főleg importból származó termékekre, illetve magukra a közlekedőkre kell hárítani, de szigorúan használatarányosan. Ötleteik is vannak.
Szerintük is jó ötlet a matricás dugódíj-fizetés, de nem külön, új rendszerben, hanem úgy, hogy ha egy gépkocsival valaki be akar hajtani a fővárosba, előbb az autópálya-matricás rendszerben kelljen Budapest-matricát vásárolnia. Úgy vélik, a vidékről Budapestre jövők túlnyomó része az autópályákon hajt be a városba, az ellenőrzés viszonylag kis beruházással – néhány további kamera telepítésével és járőrkocsikkal – megoldható. A budapestiek éves matricát kaphatnának.
Egy másik javaslata a Levegő Munkacsoportnak az úthasználat és a finanszírozás összekapcsolásának első lépéseként a díjköteles parkolás a főváros teljes területén. A parkolási díj befizetésének ellenőrzését a szélvédőre helyezett, mintegy ezer forint értékű rádiós azonosítókártyával oldanák meg. A kártyáért fizetett regisztrálási díj a belépés ára a budapesti közterületi parkolási rendszerbe.
A budapesti gépkocsi-tulajdonosok, ahogyan most is, ingyen parkolhatnának a lakásuk közelében lévő közterületi parkolóhelyeken.
A rádiós azonosítókártya a tehergépkocsi-behajtási rendelet betartásának ellenőrzésére is alkalmas. Bevezetése évente mintegy öt milliárd forint most kieső bevételhez juttathatná a várost, hiszen ma a Budapesten tehergépkocsival szállítók túlnyomó része semmibe veszi a vonatkozó jogszabályokat, engedély és díjfizetés nélkül mozog ott is, ahol nem volna szabad.