A szezonnyitó Monte-Carlo-rali után a hétvégén hidegebb vidékre, Skandináviába látogat el a világbajnoki ralimezőny. Az idei kemény európai tél közepette havas-jeges terepen mérkőznek meg egymással a csapatok. A Svéd-rali klasszikus téli verseny szegecses gumikkal, nagyon gyors és látványos gyorsasági szakaszokon.

Az itt általános mínusz 20-30°C fokos hőmérséklet nagyon komoly előkészületeket kíván meg a csapatoktól. Ilyen jeges körülmények között soha nem kérdés, hogy milyen abroncsot válasszanak a csapatok: a szegecses papucsok jól megfogják az autókat a jégen és elég tapadást adnak ahhoz, hogy gyorsan tudjanak haladni és akár 115 km/óra átlagsebességet érjenek el.


Hóban-fagyban a ralisztárok 1
Hóban-fagyban a ralisztárok 21 Az elmúlt két évben Mikko Hirvonen nyerte meg a Svéd-ralit, még fordos színekben. Az idén a Citroënhez átigazoló pilóta kétnapos teszttel egy és versennyel készült. „Az első, amit mondani szeretnék, hogy szerintem győztes autóval rendelkezünk. Az első néhány kilométeren (a tesztelésen) vegyes érzéseim voltak az autóval kapcsolatban. A mérnökök segítségével azonban megtaláltuk a megfelelő egyensúlyt az extrém körülményekre, amelyek tipikusak Svédországban és Norvégiában. Nagyon elégedett voltam a végső eredménnyel. Szerintem készek állunk” – szögezte le magabiztosan a pilóta, aki egy norvég havas verseny, a Rally Finnskog megnyerésével melegített.

A bajnokságban élen álló Sebastien Loeb nem kedveli a havas versenyeket, de tőle nem meglepő, ha meglepetést okoz (2004-ben pl. nyert Svédországban). Ám valószínűbb, hogy ezúttal a biztosan megszerezhető pontokra hajt majd.

A Svédországban öt éve mindig nyerő Ford is nagy erőkkel készült a hétvégére. A szokásos teszteken a kék ovál pilótái is átestek e megterhelő rali előtt. 2011-ben Jari-Matti Latvala bronzérmes lett Svédországban, míg Petter Solberg egy félgyári Citroënnel ötödik.
Hóban-fagyban a ralisztárok 22 Latvalának nem hoz újdonságot ez a rali, nem úgy a norvég pilóta számára, ő ugyanis először áll rajthoz havas körülmények között a Ford Fiestával. Solberg azonban skandináv pilóta, s ez, ötvözve azzal a ténnyel, hogy 2005-ben meg is nyerte ezt a versenyt (a Subaruval), az esélyesek közé sorolja. Mivel a rali egyik napján norvég szakaszok is szerepelnek a programban, Solberg hazai közönség előtt is bizonyíthat. Latvalának viszont a Ford felé van igazolni valója, hiszen Monte-Carlóban az élről esett ki, ami nem jó ómen, ha világbajnok szeretne lenni.  

Solberg tesztel:

Nem szabad megfeledkezni Mads Ostbergről, a norvég pilóta tavaly még a győzelemre is esélyes volt, végül másodikként zárt a számára ideálisnak tekinthető havas versenyen.

A MINI-k esetében ezen a versenyen továbbra is Dani Sordo lehet a húzóember, annak ellenére, hogy a napokban változás történt, és az eddigi csapat már csak gyári támogatású privát csapatként szerepel. A BMW és a Prodrive közti ellentét nyomán a MINI-t mint konstruktőrt ezentúl a Motorsport Italia képviseli, ahol Armindo Araujo és Paulo Nobre vezetnek.

Összesen 21 WRC indul a Svéd-ralin – a teljes nevezési lista itt található. Sok olyan pilóta áll most rajthoz, akik kihagyták a Monte-Carlo-ralit. Talán a legnagyobb név köztük Nasszer Al-Attijah, aki leszerződött a Citroënhez három évre. Al-Attijah egy gyári DS3 WRC-vel fog versenyezni a Qatar World Rally Team égisze alatt, s az összes hátralévő versenyen rajthoz áll majd. Bizonyára nagy élmény lesz a katari pilóta számára a sivatag után vastag hóban versenyezni.

Al-Attijah tesztel:

A mezőnyben üdvözölhetjük majd a malajziai Protonnal rajtoló Alistar McRae-t is, aki 2007 óta nem vett részt ilyen rangos versenyen. Támadásba lendültek az északi pilóták is, hiszen sokan a hétvégén állnak először munkába az idei világbajnokságban. Így van ezzel a félgyári Forddal versenyző finn Jari Ketomaa és a MINI-t bérlő Patrik Sandell is, vagy éppen Finnország jövőbeni nagy reménysége, Mikko Pajunen.

Utóbbi nem is akármilyen autóval és navigátorral indul: a Tommi Mäkinen Racing Subarujával áll ugyanis rajthoz, s a navigátora az a Kaj Lindtröm lesz, aki Kimi Raikkönennek is navigált az elmúlt két szezonban. Nagy előnnyel indul el Pajunen, hiszen a négyszeres világbajnok Tommi Mäkinen segítette (mások mellett) őt a felkészülésben erre a jeges-havas ralira. Érdemes még megemlíteni Henning Solberg fogadott fiát is, Pontus Tidemandot, aki szintén ott lesz Svédországban egy Škoda Fabia Super 2000-es volánjánál.

Patrik Sandell teszteli a MINI-t:

A raliról

A Svéd-rali központja hivatalosan ezúttal is Svédország közepén, Karlstad városában lesz. A versenyt már régebben egy kicsit északabbra helyezték (ahol biztosan van hó), s ez a döntés bizonyára idén is kifizetődik. Újdonság lesz idén, hogy a teljes első napon a szomszédos Norvégiában megy a mezőny. A szervizparkot a főhadiszállástól 85 km-re, a Hagfors reptéren rendezik be, ahol a rajongók a rali alatt többször is megcsodálhatják az autókat közvetlen közelről.

A verseny csütörtökön kezdődik az időmérőre átnevezett közös teszttel, a gyorsasági szakaszokat csütörtöktől vasárnapig rendezik. A ralin 24 gyorsasági szakaszt kell teljesíteni, amelyek összesen 360 kilométert tesznek ki, a teljes programot megtalálja erre a linkre kattintva.

Az elmúlt évek győztesei:

2011 M. Hirvonen (Ford)
2010 M. Hirvonen (Ford)
2008 J-M. Latvala (Ford)
2007 M. Grönholm (Ford)
2006  M. Grönholm (Ford)
2005 P. Solberg (Subaru)
2004 S. Loeb (Citroën)
2003 M. Grönholm (Peugeot)
2002 M. Grönholm (Peugeot)
2001 H. Rovanperä (Peugeot)
2000 M. Grönholm (Peugeot)
1999 T. Mäkinen (Mitsubishi)
1998 T. Mäkinen (Mitsubishi)

A világbajnokság állása a Monte-Carlo-rali után:
Pilóták

1. S. Loeb        28 pont
2. D. Sordo       18 pont
3. P. Solberg     15 pont
4. M. Hirvonen   14 pont

Konstruktőrök

1. Citroën         42 pont
2. Mini              24 pont
3. Ford Stobart  23 pont
4. Ford WRT      15 pont

(Forrás: Amber PR)