Négy esztendő alatt két évvel emelkedett a meghirdetett eladó autók átlagéletkora Magyarországon, a kilenc évnél idősebb autók részaránya pedig a kínálatban 46 százalékról 56 százalékra nőtt a Használtautó.hu internetes szakportál adatai szerint.

„A meghirdetett autók átlagéletkora immár a 11 évhez közelít. Mindez nem meglepetés, ha tudjuk, hogy néhány év alatt a negyedére zuhant az utánpótlást biztosító újautó-eladások száma, és a használatutó-import is jelentősen visszaesett az elmúlt időszakban” – magyaráz Fodor László, a szakportál értékesítési vezetője.

Roncsautók országa leszünk? 1
Roncsautók országa leszünk? 9 A teljes személygépkocsi-állomány életkorának átlaga ennél is magasabb, a KSH legutóbbi adatai alapján a 12 évhez közelít. Az eltérés oka, hogy sok öreg autót már nem is hirdet meg a tulajdonosa, hanem a forgalomból történő végső kivonásáig használja azt, mivel használati értéke számára magasabb, mint a vételár, amit kaphatna érte.

Az utolsó féléves adatok alapján a piacon forgó használt autók kor szerinti megoszlása és átlagára a következő képet mutatja:
Roncsautók országa leszünk? 10
Mint látható, jelenleg az 1-3 éves autók piacán jelentős a hiány, a legerősebb kínálat a 4-6 éves szegmensben tapasztalható, ezt követően évről évre folyamatosan csökken az eladásra kínált autók mennyisége, miközben az átlagos ár 3,5 millió forintról fokozatosan a tizedére esik vissza. A mennyiségi tendencia a 20 év feletti, az ábrán már nem szereplő szegmensben tovább folytatódik, árban azonban 30 év körül ismét emelkedés kezdődik: ez már az oldtimer kategória, a muzeális autók piaca.

Az állomány öregedését mutatja az a tény is, hogy néhány év alatt a 0-2 éves autók részesedése a teljes kínálatból 10-ről 7 százalékra esett vissza, miközben a 9 évnél idősebb autók aránya a kínálati palettán 46-ról 56 százalékra ugrott.