A Svéd-rali pénteki programja:
SS2 Mitandersfors 27,07km
SS3 Opaker 1 20,17km
SS4 Kirkener 1 7,10km
SS5 Finnskogen 1 20,97km
Szerviz Kongsvinger
SS6 Opaker 2 20,17km
SS7 Kirkener 2 7,10km
SS8 Finnskogen 2 20,97km
SS9 Torsby 19,21km
Szerviz
SS10 SSS Karlstad 2 1,90km
16,8 másodperces előnnyel várhatja a folytatást Jari-Matti Latvala a Svéd-rali első igazi versenynapját követően, miután a fordos pilóta volt a leggyorsabb a pénteki 144,66 kilométernyi versenyszakaszon. Ma a verseny nevével ellentétben norvég pályákon hajtottak a résztvevők.
A pályákon lévő hó miatt a 17. rajthelyet választó finn pilóta leggyorsabbként kezdett reggel, majd a hármas szakaszt követően átvette a vezetést a versenyen. Ám a következő szakaszokon kisebb hibákat követett el (hófalnak csúszott stb.), ezért Mikko Hirvonen, a Citroën versenyzője megelőzte.
Délutánra Latvala összeszedte magát és négyből három szakaszon második, míg egyen abszolút leggyorsabb volt, amivel visszaszerezte az elsőséget. Sőt viszonylagosan nagyobb előnyre tett szert.
„A rajtpozíciós stratégiám kifizetődött, remek nap volt a mai” – summázott Latvala. „Kisebb hibákat követtem el és az autó is kissé túlkormányozott volt délelőtt, amitől elveszítettem a vezető helyet, de aztán javultunk. Tudtam, hogy az utolsó előtti szakaszon időt veszítek majd Petterrel (Solberg, a csapattársa) szemben, mert a szögek az én gumijaimban kopottabbak voltak, de nyugodt maradtam és kiderült, hogy mások még többet veszítettek.”
„Fontos, hogy holnap is összpontosítsak. Távol kell maradni a hófalaktól, mert túl könnyen beránt a puha hó és ott ragadsz” – utalt rá Latvala, hogy a korábbi évekkel ellentétben most kevesebb a hó és kisebbek a pályákat szegélyező hófalak, így azokon nem lehet megtámasztani a kocsikat kanyarban, hanem épp problémát okoznak.
Az említett utolsó előtti szakasz lett egyébként Mikko Hirvonen veszte, hiszen az idénre a Fordtól a Citroënhez igazoló pilóta ott 14,5 másodperccel lassabb volt, mint Latvala, akivel addig másodpercekre harcolt a győzelemért. Hirvonen abroncsaiban ekkora sokkal kevesebb szög maradt, mint ellenfeléében.
„Az autó annyira sokat csúszkált, hogy nem tudtam keményen hajtani. Annyira közel voltunk ma, nagyon frusztráló ennyi időt elveszíteni! Holnapra valamilyen megoldást kell találnunk az autó beállítására. A nap nagy része rendben volt, de ezen a szakaszon, amikor megjelent a földes szakasz és elszálltak a szögek, az időnk is hasonlóan járt.”
Ez az ominózus kilences szakasz viszont épp javításhoz segítette hozzá Petter Solberget, aki délelőtt még nem mutatott kiemelkedő formát. Délután a Ford versenyzője a többséggel ellentétben más gumistratégiával versenyzett, ami kifizetődött.
„Fantasztikus délutánom volt” – kezdte Solberg. „Úgy döntöttem, hogy később cserélek kereket, mint mások. Így ugyan időt veszítettem a rövidebb (7. szakasz – a szerk.) szakaszon, ahol ők már új gumikon mentek, de aztán a következő két hosszabb szakaszon több nyertem az új abroncsaimon. Emellett emeltem az első felfüggesztésen és puhítottam a lengéscsillapítókon, ami tökéletesen bejött. Holnapra is így akarom a kocsit.”
Solberg délutáni teljesítményével nemcsak, hogy megelőzte az addig harmadik Mads Ostberget, de visszajött a versenybe, hiszen csak 1,8 másodpercre van Hirvonen mögött. Ostberg, aki privát versenyző létére tavaly második volt ezen a versenyen, reggel szakaszgyőzelemmel nyitott, de aztán küszködött az autó beállításával. Holnapra támadást ígért.
Ő az utolsó, aki még láthatóan erőből beleszólhat a dobogós eredményekbe, hiszen az ötödik, Jevgenyij Novikov már több mint egy percnyire lemaradt. Az orosz is a kilencedik szakaszon vérzett el, közel negyven másodpercet veszített.
A hétszeres világbajnok Sebastien Loeb csak a hetedik helyen áll Henning Solberg mögött. A francia pilótának nem indult túl jól a verseny, miután már reggel 10 másodperces büntetést kapott, mert későn hagyta el a szervizparkot. Nem végeztek ugyanis az autó beállításával azt követően, hogy későn döntöttek arról, hogy nem egy, hanem két pótkereket visz magával.
Loeb azonban igazából a hetedik szakaszon búcsúzott a győzelemtől, miután kicsúszott autójával és a hóban ragadt. Két percig tartott, amíg a pályabírók segítségével kiszabadították a DS3 WRC-t. Addig néhány másodpercre a kén finn mögött a harmadik helyen autózott.
„Túlságosan keresztbe csúsztam egy bal kanyarban, ami egy jobb hajtűre vezetett rá. Nem tudtam befordítani az autót, kicsúsztunk és fennakadtunk a hóban” – mesélte Loeb. „Lecsúsztam a dobogóért folytatott csatáról, most már arra kell hajtanunk, hogy biztosan célba érjünk és annyi pontot szerezzünk, amennyit csak lehet.”
A top10-be a Patrik Sandell, Martin Prokop és Eyvind Brynildsen fért még be. Kiesett a versenyből Jari Ketomaa és Dani Sordo is, mindketten a nyolcas szakaszon búcsúztak, előbbi lecsúszott az útról, utóbbi autójában a motor adta meg magát. Holnap nem állnak vissza versenybe, nem úgy, mint a harmadik szakaszon elszálló Alister McRae és már az elsőn búcsúzó Paulo Nobre.
A 2012-es Svéd-rali állása (10/24 szakasz):
1. Jari-Matti Latvala, Ford WRT Fiesta RS WRC 1óra 23perc 50,8mp M
2. Mikko Hirvonen, Citroën Total WRT DS3 WRC +16,8mp M
3. Petter Solberg, Ford WRT Fiesta RS WRC +18,6mp M
4. Mads Ostberg, Adapta WRT Fiesta RS WRC +32,3mp
5. Jevgenyij Novikov, M-Sport Ford WRT Fiesta RS WRC +1p 12,1mp M
6. Henning Solberg, Go Fast Energy WRT Fiesta RS WRC +1p 48,5mp
7. Sebastien Loeb, Citroën Total WRT DS3 WRC +2p 8,9mp M
8. Patrik Sandell, Prodrive MINI John Cooper Works WRC +2p 18,8mp
9. Martin Prokop, Czech Ford National Team Fiesta RS WRC +2p 26,9mp
10. Eyvind Brynildsen, Ford Fiesta RS WRC +2p 59.8mp
A részletes eredményekért kattintson erre a linkre
A Svéd-rali vasárnapig tart, holnap két körben nyolc szakasz vár a mezőnyre, immár Svédországban. Összesen 118 gyorsasági kilométert tesznek majd meg.