Fagy után forróság, a legutóbbi verseny, a -20 fokban zajló Svéd-ralit követően a meleg Mexikó-ralin folytatódik a 2012-es rali-világbajnokság. Ez az idény első murvás versenye.
Sebastien Loeb az elmúlt években sorozatban ötször nyert Mexikóban, így most biztosan azon lesz, hogy az idei svédországi hatodik helyezést feledtető – zsinórban hatodik – győzelmet hozzon tető alá Közép-Amerikában.
„Nincs semmilyen titkos recept, a csapat kemény munkájának köszönhető. Mindig is jól éreztem magam a mexikói gyorsasági szakaszokon, annak ellenére, hogy állandóan meg kellett küzdenem azzal, hogy én voltam az első az utakon. Szerencsére idén már nem lesz így, köszönhetően az időmérő szakasznak és képes leszek arra, hogy a többi pilótával felvegyem a harcot már az első naptól kezdve” – nyilatkozta verhetetlenségéről a nyolcszoros világbajnok, aki természetesen a hétvége favoritja.
Mint ismeretes, az idei évtől megváltoztatták a ralikon való rajtolás rendjét. Korábban a világbajnoki pontversenyben vezető pilótának kellett a rali első napján elsőként elrajtolnia, amivel nagy hátrányt szenvedett, hiszen ő takarította a murvás utat.
Idéntől a korábbi shakedownt használják az ún. időmérő szakasznak, ahol eldől a rajtsorrend az adott ralin. A rali első napján a leggyorsabb pilótától kezdődően mindenki megválaszthatja a rajthelyét. A további napokon az előző napok végeredménye nyomán fordított sorrendben indulnak.
A csapatok teszteléssel próbáltak meg felkészülni a hétvége kihívásaira. A Citroën Spanyolország északi felét, míg a Ford a délit választotta tesztelése színhelyéül. Utóbbi választott okosabban, hiszen a körülmények jobban hasonlítottak a mexikóira Malaga és Almeria környékén, mint Barcelonától északra. Mikko Hirvonent még egy váratlan havazás is akadályozta:
„Azt gondoltam, hogy letudtuk a havat Monte-Carlóban és Svédországban. A hegyekben autóztunk nagyjából 90 km-re észak-nyugatra Barcelonától, gyönyörű részen hajtottunk, s reggel mínusz négy fok fogadott minket, mint egy murvás Montén! Mikor a nap feljött, egy kicsi javultak a körülmények – de ez még messze nem Mexikó volt!” – szögezte le a citroënes Mikko Hirvonen.
A Ford előbb Franciaországban, majd Dél-Spanyolországban vett leckéket a murván való vezetésből. Petter Solberget influenzája hátráltatta a tesztelésben, de elmondása szerint semmi sem állíthatja majd meg őt Mexikóban. „Mexikó az idei első murvás rali és a világbajnokság most már nagy sebességre kapcsol. A hegyekben való versenyzés másmilyen vezetést igényel, hiszen kevesebb erő van a motorban, kicsit jobban kell támadni és tartani kell a nagy sebességet. Jó eredményeim vannak Mexikóban és egy újabb jó teljesítménnyel tovább erősíthetem a pozíciómat” – nyilatkozta a norvég aki 2005-ben nyert a futamon.
Szintén győzelemre hajt a Ford első számú pilótája, Jari-Matti Latvala, aki ugyan a Monte-Carlo-ralin az élről esett ki, de Svédországban már nem hibázott és megnyerte a versenyt. Ő lehet Loeb első számú kihívója a közép-amerikai futamon.
Az újdonsült – papíron – gyári MINI-csapat indul Mexikóban, de az esélyesebb alakulat, a Dani Sordo vezette Prodrive kihagyja a versenyt. A továbbfejlesztett autón dolgoznak és a következő versenyen Portugáliában már indulnak.
A versenyen indul Ken Block is, aki idén csupán három WRC-versenyt tervez, ezúttal azonban csapattársat is kap, Chris Attkinson személyében. Az ausztrál pilóta két év után indul újra vb-futamon, korábban négy évet töltött a Subaru csapatánál. Utolsó évében második volt a Mexikó-ralin.
A raliról
A Mexikó-rali különleges verseny, ahol lelkes rajongók ezrei tolonganak a gyorsasági szakaszok szélén, hogy lássák a kedvenceket. Várhatóan meleg időjárás fogadja a ralisokat, akiknek autójuk fékjeinek túlmelegedésével és motorjaik elgyengülésével kell megküzdeniük a nehéz és próbára tevő murvás mexikói utakon.
A közép-amerikai versenyen a gyorsasági szakaszok többsége széles és gyors, de lesznek keskeny és kanyargós szakaszok is. A versenyre jellemző, hogy nagyon sokféle úton zajlik. Néhány közülük durva, de technikás (főképpen a hegyekben), s csodálatos terepen hajtanak keresztül a versenyzők. A fő jellemező a puha homok, de a néhol komoly sziklák okoznak fejtörést a versenyzőknek.
Az idei Mexikó-rali monumentálisnak ígérkezik. A verseny 143,46 km-el hosszabb idén, mint tavaly. A gyorsaságik teljes hossza: 430,37 km, s a tavalyi 22 helyett idén 25 gyorsasági szakasz lesz. Csupán hét szakasz maradt ugyanaz, mint a tavalyi versenyen – így a szuperspeciál szakaszok, valamint Guanajuato és Leon utcai szakaszai.
A Mexikó-rali helyi idő szerint csütörtök délelőtt indul az időmérő edzéssel, majd este az első, utcai szakasszal elkezdődik az éles verseny is.
Ezt történt tavaly:
(Forrás: Amber PR)