Hosszú ideje dolgozik a Volkswagen az 1 literes autó megalkotásán, a kocsin, amely száz kilométert megtesz egyetlen liter üzemanyaggal.

Már köröz az 1 litert fogyasztó VW 1
Már köröz az 1 litert fogyasztó VW 19


Még 2002-ben Ferdinand Piech, a Volkswagen-konszern akkori elnöke egy tanulmányautóval normál forgalmi körülmények között Wolfsburgból Hamburgba autózott 0,89 literes átlagfogyasztást elérve. 2011-ben az XL1 tanulmány bemutatásakor pedig már azt közölte a Volkswagen, hogy komoly előrelépést ért el az esetleges sorozatgyártás költségeit tekintve is.

A napokban sikerült lefotózni a szériamodell egyik prototípusát, amint fagyos körülmények között köröz. Az autó formája követi az XL1 alakját, megmaradtak az első fényszórók, a csíkszerű hátsó lámpa és a felfelé nyíló ajtók is. A fő különbség, hogy hiányzik a hátsó kerekeket takaró borító, amely aerodinamikai előnyök miatt szerepelt a tanulmányon, illetve, hogy hagyományos visszapillantó tükrökkel is felszerelték.

Várhatóan az autó alapvető felépítése sem változik, az XL1 tanulmány vázszerkezetét karbonból formázták, de a karosszéria legtöbb eleme is ebből a könnyű, de szilárd műanyagból készült. Az autó tömege így mindössze 795 kilogramm volt. Már köröz az 1 litert fogyasztó VW 20

Már köröz az 1 litert fogyasztó VW 21


Az XL1 mozgatásáról hibrid hajtás gondoskodik, ami vélhetően a szériamodellben is így lesz. 800 köbcentis dízelmotor, illetve egy elektromos motor dolgozik egymás mellett és hétfokozatú, duplakuplungos automata váltón keresztül hajtják a hátsó kerekeket. A kéthengeres TDI 48 lóerős (120 Nm), míg a villanymotor teljesítménye 27 lóerő (100 Nm).  Amellett, hogy lassításkor a fékezési energia – az ekkor generátorként működő villanymotornak köszönhetően – visszakerül az akkumulátorba, a lítiumion telepek hagyományos hálózati konnektorról is tölthetők. Az XL1 képes akár 35 kilométert is megtenni csak a villanymotor használatával.

Ha a hibrid rendszer minden erejét (140 Nm együtt) a gyorsításra fordítja az autó, képes 11,9 másodperc alatt elérni a 100 km/órás tempót. A jármű 160 km/órás csúcssebességre képes

Úgy tudni, az autót 2012 végén-2013 elején mutatják be, a forgalmazása pedig 2013-ban kezdődhet. Természetesen a Volkswagen sem számít komoly eladásokra az autóval kapcsolatban, de a limitált darabszámú modell hatalmas presztízsértéket hordoz, ha sikerül hozni a várható 0,9 literes átlagfogyasztást. A befektetett összeg az elektromos Golf, hibrid Passat modellek eladásában térül majd meg.