Amikor M5-ös autópályán eltűntek a fizetőkapuk és megváltozott a díjfizetés módja, jelentősen megnövekedett a gépkocsiforgalom és ezáltal a zajterhelés. Az Újhartyán környéken lakók sürgős intézkedésre kérték a környezetvédelmi felügyelőséget.
Ám a hivatal csak két évvel később kötelezte jogerősen a környezethasználót, azaz az autópálya üzemeltetőjét a környezetvédelmi felülvizsgálat elvégzésére és a zaj csökkentése érdekében intézkedési terv benyújtására. Az intézkedési tervet azonban az autópálya üzemeltetője nem tudta határidőre elkészíteni, ezért a felügyelőség lehetővé tette a határidő módosítását.
A módosított határidőben benyújtott dokumentációt a hatóság döntésre alkalmatlannak minősítette. Újabb és újabb határidőket adott a hiányok pótlására, és csak évekkel később kötelezte jogerősen az autópálya üzemeltetőjét a zajárnyékoló falak építésére.
A panaszosok ezért időközben megkeresték az országgyűlési biztosok hivatalát is.
Az ombudsman megállapította, hogy a felügyelőség a hozzá benyújtott panaszt nem az irányadó közigazgatási eljárási jogszabályoknak megfelelően vizsgálta ki, hatósági ellenőrzést nem végzett és a környezetvédelmi felülvizsgálatot nem kellő időben és körültekintéssel rendelte el. Ez utóbbi eljárás jogalapját tévesen határozta meg, ami az eljárás további elhúzódását eredményezte.
A környezetvédelmi felügyelőség ahelyett, hogy a dokumentáció hiányosságai láttán rendelkezett volna a környezetvédelmi felülvizsgálatra kötelező határozat végrehajtásáról (és egyúttal mérlegelte volna az eljárási bírság kiszabásának lehetőségét is), hiánypótlási felhívást adott ki, és annak teljesítési határidejét – kizárólag az autópálya kezelőjének érdekeit szem előtt tartva – többször módosította.
Ezzel a környezetvédelmi felügyelőség évekre elodázta a probléma megoldását, ami szemben állt az egészséges környezethez és a tisztességes eljáráshoz való joggal – állapította meg az alapvető jogok biztosa.
A visszásság jövőbeni megelőzése érdekében az ombudsman felhívta a felügyelőség igazgatóját, hogy fektessen különös hangsúlyt a beérkező panaszok jogszerű elintézésére és a lefolytatott környezetvédelmi felülvizsgálati eljárásokban fordítson kellő figyelmet az irányadó jogalap kiválasztására és az alkalmazandó jogszabályi rendelkezéseknek megfelelően, valamint a jelentésben megfogalmazottak figyelembe vétele mellett járjon el.