A hétvégén folytatódik a rali-világbajnokság. A Portugál-rali a versenynaptár egyik legkedveltebb és egyben egyik legkalandosabb történelmű ralija. Korábban stabil részese volt a vb-naptárnak, aztán egy hosszabb, ötéves kihagyás után 2007-ben ismét helyet kapott a sorozatban. 2008-ban egy IRC (Intercontinental Rally Challenge) versenynek adott helyet, 2009-ben aztán visszatért a raliversenyek elitjébe.
Ezt történ tavaly a Portugál-ralin:
Ezúttal is kiemelt fontosságú lesz az idéntől bevezetett időmérő edzés. A szerdai napon tartott eseményen elért eredmény nyomán választhat rajthelyet a legjobb 15. Elsőre azt mondanánk, hogy murvás verseny révén az a nyerő, ha valaki hátrébb indul, de a hatalmas por bekavarhat. Ha valaki elsőnek indul, az takaríthat, viszont biztosan lát majd.
A végeredmény megjósolhatatlan – bár az elmúlt három évben mindig citroënes pilóta nyert: Sebastien Loeb egyszer, s a most Škoda Fabiával versenyző Sebastien Ogier zsinórban kétszer nyert Faróban.
„Két múltbeli győzelmemet követően boldog vagyok, hogy visszatérünk Portugáliába. Ez a rali nagyon fekszik nekem és nagyon élvezek ott versenyezni. Azonban az is világos, hogy az S2000-es autónkkal nem lehetünk versenyben a végső győzelemért, de a jövőnkért dolgozhatunk. Az a feladatunk, hogy felkészítsük a teljes csapatot a Polo R WRC debütálására. A ralik mellett intenzív tesztprogramon veszünk részt a Polóval, nemrégiben spanyolországi aszfalton jártunk” – nyilatkozta Ogier.
Svédországban az északi pilóták domináltak. Mexikóban látható volt, hogy a Ford nagy lépést tett előre a teljesítmény tekintetében, pedig a nagy magasságban zajló versenyen eddig nem jeleskedtek. Amennyiben ezt a formát tartani tudják Portugáliában is, akkor izgalmas csata várható a dobogós helyekért. Portugália az idény első normális versenye lesz.
A Ford nem tétlenkedett az elmúlt időszakban. Jari-Matti Latvala és Petter Solberg több mint 300 km-t tesztelt a Fiesta RS WRC-vel. Latvala elmondása szerint a tesztelés során különös figyelmet fordítottak az esti szakaszokra való készülésre, hiszen azok a rali kritikus részei lehetnek. A finn pilóta panaszkodott a porra is, ami este nagyon megnehezítheti a pilóták dolgát. „Az időjáráson sok múlik, de a felszálló por is kulcsszerepet kap, az autók közötti háromperces különbségek nem lesznek elegendőek ahhoz, hogy elüljön a por” – szögezte le Latvala. „Fontos, hogy jól menjünk az időmérő szakaszon, hogy elsőként választhassuk meg a rajtolási pozíciónkat” – tette hozzá.
A Portugál-ralira visszatér a Prodrive-féle MINI-csapat is. Bár papíron nem ők a gyári MINI-csapat, azért Dani Sordo fogja vezetni a most bemutatkozó továbbfejlesztett Countryman WRC-t. Több mint 100 módosítás került az autóba. Erősebb a motor, változott a karosszéria, a futómű és csökkent a tömeg. Dobogóban reménykedik az alakulat.
A csapatok többsége egyébként már egy héttel a rali előtt megérkezett Portugáliába, hiszen a hétvégén a Portugál-rali szervezői egyfajta ízelítőt adtak a rali előtt a WRC Fafe Rally Spint megszervezésével azoknak a portugál szurkolóknak, akik északabbra laknak. Mintegy 13 WRC (Citroën, Ford és Mini) vett részt ezen az eseményen, ahol egy hat kilométeres szakaszt teljesítettek a résztvevők. A majd 100 ezres nézősereg előtt rendezett eseményt Petter Solberg nyerte meg. A norvég fordos kétszázad másodperccel verte meg a verseny esélyesének számító Loeböt.
A raliról:
A rali 22 gyorsasági szakaszból áll majd, s ezek összesen 434,77 kilométert tesznek ki, 50 kilométerrel többet, mint tavaly. Idén nem Portóban lesz a rali főhadiszállása, hanem délen, Faróban, Algarve régióban.
Az idei verseny legnagyobb újítása a három éjszakai szakasz, amivel a rendezők kiegészítik/színesítik a ralit. Emellett a vasárnapi power stage hosszát lerövidítették az élő közvetítés nyújtotta nagyobb látvány érdekében. A nyitó szakaszt idén ismét Lisszabon utcáin rendezik meg, így már csütörtök reggel kezdetét veszi a száguldás.
A Ford beharangozója a Portugál-raliról:
A világbajnokság állása a Mexikó-rali után (élmezőny):
Pilóták
1. S. Loeb 66 pont
2. M. Hirvonen 50 pont
3. P. Solberg 47 pont
4. M. Östberg 28 pont
5. J-M. Latvala 26 pont
Konstruktőrök
1. Citroën 108 pont
2. Ford WRT 70 pont
3. Ford Stobart 38 pont
4. MINI 26 pont
(Forrás: Amber PR)