Idén ősszel új uniós szabvány lép életbe az abroncsjelöléseket illetően, idén ősztől csak a megfelelő jelöléssel ellátott abroncs kerülhet forgalomba az Európai Unió  területén belül. Három új kategóriát állítanak fel, amelyek szerint osztályozzák a forgalomba kerülő abroncsokat. Az üzemanyag-hatékonyságról, a nedves tapadásról és a külső gördülési zajról szóló jelöléseket minden gyártónak kötelező feltüntetni. Az első két kategória a háztartási gépeken feltüntetett energiatakarékossági osztályozáshoz hasonló, a külső zajt decibel értékekben adják meg, amelyet egy, két vagy három hanghullám-jelölés kísér, a leghalkabb abroncsok egy, a legzajosabbak pedig három hullámot kapnak.

Az EU-s abroncscímke három kritériuma jó kiindulási pontot jelent. Ezek a tényezők a biztonság és a környezet szempontjából rendkívül fontosak. Ettől függetlenül nagyszámú más fontos tényezőt is tekintetbe kell venni egy-egy abroncs teljesítményét értékelve. A nagyobb gyártók, például a Goodyear a gumiabroncsok fejlesztése során több mint 50 szempontot vizsgál. Ilyenek a gumik vízen felúszásával szembeni ellenállása, száraz és nedves kezelhetősége, valamint száraz utakon tapasztalt féktávolsága: ezek olyan biztonsági tényezők, amelyekre az új EU abroncscímke nem utal.

Az abroncsgyártóknak minden abroncstípus és -méret besorolását és tesztelését el kell végezniük, majd önmaguk kell lebonyolítani a tanúsítást is. A Goodyear Dunlopnál jelenleg 270 tesztvezető, tesztmérnök és technikus dolgozik, hogy az Unió által jóváhagyott módszerekkel a személygépjárművekhez és teherautóhoz gyártott mintegy 10 ezer különböző típusú és méretű abroncs adatait gyűjtse össze.


A címke jó útmutató, de ha alapos döntést akarunk olvassunk teszteket!
A címke jó útmutató, de ha alapos döntést akarunk olvassunk teszteket!

A címke jó útmutató, de ha alapos döntést akarunk olvassunk teszteket!

A címke jó útmutató, de ha alapos döntést akarunk olvassunk teszteket!


„Az új címkéken szereplő három adat már jelenleg is részét képezi annak az 50 teljesítménytényezőnek, amelyet minden új termék kiterjedt tesztelésekor megvizsgálunk. A bevezetésre kerülő abroncscímkézés így számunkra nem új tesztelési szempontokat jelent, csupán további tanúsítási és termékbesorolási feladatokat az EU-szerte jóváhagyott tesztelési módszerekkel.” – magyarázta Emmanuel Robinet, a Goodyear Dunlop abroncsértékelési részlegének vezetője. 

Ez a szabályozás bizonyosan arra ösztönöz majd pár gyártót, hogy csak a jelölt területekre koncentráljon és ezzel befolyásolja a mezei vásárlót. Ezt elkerülendő vásárlás előtt mindenképp nyálazzuk át a különböző független intézetek által végzett teszteket, ezek sokkal több kritériumot vesznek figyelembe, és a mérések alapján kiderülhet a turpisság.