A 2012-es Portugál-rali vasárnapi programja:
SS17 Silves 1 21,42km
SS18 Santana da Serra 1 31,04km
SS19 Sambro 1 5,08km
Szerviz
SS20 Silves 2 21,42km
SS21 Santana da Serra 2 31,04km
SS22 Sambro 2 5,08km
115,08 versenykilométer maradt a csütörtök óta zajló, összességében 434,77 km hosszú 2012-es Portugál-rali zárónapjára. Az eleinte száraz, majd ismét esős körülmények között zajló napon már nem maradt nagyobb meglepetés, de a középmezőny megküzdött a helyekért.
A napot 1 perc 12 másodperces előnnyel kezdő Mikko Hirvonen nulla kockázatot vállalva hajtott, csupán 5-6. legjobb volt a szakaszokon, sőt az utolsón már csak a 16. idővel gurult célba. A finn versenyzőnek ez is elég volt, hogy előnyét közel kétpercesre növelve megszerezze első győzelmét a Citroën-csapatban. Pályafutása során már 15. alkalommal nyert.
Ezt a sikert azonban remekül jellemezi az adat, hogy Hirvonen az egész verseny alatt egyetlen egy szakaszon sem volt a leggyorsabb. Magát adta, egyenletesen ment.
Azt követően, hogy Sebastien Loeb csütörtökön végleg kiesett, míg a két gyári Ford szombaton búcsúzott egy időre, nagy fölénnyel az élen találta magát. Innentől kezdve semmit sem tett, csak a zivataroktól elázott, saras, csúszós pályán maximálisan csak a célba érkezésre koncentrálva hibamentesen autózott. Meglett az eredménye. Immár ő vezeti a világbajnoki pontversenyt 75 ponttal a 66 pontos Sebastien Loeb előtt.
„Nagyon nehéz verseny volt, – számomra eddig ez volt a „leghosszabb” futam. De most már nagyon jól érzem magam” – nyilatkozott a célban Hirvonen. „Mi pontosan azt tettük, amit kellett. Pénteken nagyon trükkös volt, de összpontosítottam. Megcsináltam magam és a csapat számára. Megérte. Nem volt semmilyen problémánk. Nagyon elégedett vagyok azzal, ahogy a dolgok mentek.”
Hirvonen mögött Mads Ostberg szerezte meg a második helyet. A fiatal norvég számára igazán jól alakul ez az év, hiszen Svédországban is dobogóra állhatott. Nemcsak a nagyok elhullásának köszönheti eredményét, a pályán győzte le Jevgenyij Novikovot. Nem volt kalandmentes a vasárnap számára, hiszen gyújtásgondok voltak a Fiesta motorjában, de mivel üldözője is küszködött, megtartotta a második helyet.
„Nagyon elégedett vagyok az eredménnyel és azzal, ahogy pénteken mentünk (a legsarasabb nap volt – a szerk.), ez végül is egy nagyon jó hétvégét eredményezett számunkra. Nagyon nehéz faladat volt, de egy újabb második helyet szereztünk” – mondta Ostberg. „Mikko ellen nem volt esélyünk, ő irányította a versenyt. Remélem, azért valamikor később az évben az első helyet is megszerezhetjük”
Jevgenyij Novikov az előző, mexikói versenyen történt bukását követően, ezúttal végig összeszedetten autózott. Műszaki gondokból azonban kijutott neki, vasárnap a gázbowden hibásodott meg, ami izgalmas pillanatokat eredményezett, miután vagy padlógázzal vagy alapjáraton pörgött a motor. Az M-Sport privát versenyzője azonban így is megcsípte a harmadik helyet, amely pályafutása legjobbja.
„Nagyon-nagyon régóta várok már erre az eredményre. Fantasztikus a dobogón lenni. Tényleg nagyon boldog vagyok. Megjavítottam a gázt, óvatosnak kellett lennünk, de itt vagyunk” – mondta Novikov.
Petter Solberg vasárnap megelőzte Nasszer Al-Attijah-t, elhódítva a negyedik helyet, ami igazán nem rossz, ha figyelembe vesszük, hogy a 13. helyről kellet felzárkóznia, miután pénteken kiesett és csak a Rally 2 szabállyal állt vissza. Ha azonban látjuk, hogy nyolcszor is abszolút első időt repesztett, legtöbbet a résztvevők közül, tehát nyerő tempója volt, akkor igazán kár azért a butaságért.
Eredményével drasztikusan felborítja az erősorrendet csapaton belül, hiszen neki, aki minden versenyen sok pontot hozott, összesen 59 egysége van, addig Jari-Matti Latvalának, aki négy futamból háromszor kiesett és ezúttal is csak a power stage-en szerzett kettőt, csupán 28. A csapatvezetés biztosan elgondolkodik azon, vajon a megfelelő embert választottak-e az első számú pilótának.
Nasszer Al-Attijah a vasárnapi első szakaszon elveszítette Solberggel szemben a negyedik helyet, majd az utolsó előtti gyorsaságin defekt miatt a hatodik helyre csúszott, ám power stage-en jól ment, így visszaelőzte Martin Prokopot. Mindketten boldogan mosolyogtak a célban, hiszen mindkettőjüknek ez pályafutásuk eddigi legjobb WRC-s eredménye.
Mögöttük Denis Kuipers végzett a hetedik, és az S2000-es Škodával versenyző Sebastien Ogier a nyolcadik helyen. Thiery Neuville is kiesett pénteken, de szombaton időbüntetés mellett visszaállt és végül pontszerzőként végzett, még a zárónap két defektje sem tudta megakadályozni ebben. Az utolsó pontszerző helyen Jari Ketomaat találjuk, aki az utolsó előtti szakaszon előzte meg Peter van Merksteijnt, aki az eltört kardántengely miatt lelassult.
Egyetlen MINI sem került a top10-be. A helyi hős, Armindo Araujo versenye hamar elszállt, miután összetörte autóját csütörtökön, a prodrive-os Patrik Sandell pedig szombaton csúszott vissza a meghibásodott futómű miatt. Dani Sordo hat szakaszon is a leggyorsabb volt, de a csütörtöki elektromos hiba miatt történt kiállást nem tudta ledolgozni, úgy hogy közben a kipufogóval is voltak gondja és defektje is akadt. A spanyol a power stage megnyerésével szerzett három bónuszponttal vigasztalódhatott.
A 2012-es Portugál-rali végeredménye:
1. Mikko Hirvonen Citroën Total WRT DS3 WRC 4ó 19p 24,3mp M
2. Mads Ostberg Adapta WRT Fiesta RS WRC +1p 51,8mp M
3. Jevgenyij Novikov M-Sport Ford WRT Fiesta RS WRC +3p 25,0mp M
4. Petter Solberg Ford WRT Fiesta RS WRC +3p 47,4mp M
5. Nasszer Al-Attijah Qatar WRT Citroen DS3 WRC +7p 57,6mp M
6. Martin Prokop Czech Ford National Team Fiesta RS WRC +8p 01,0mp
7. Dennis Kuipers M-Sport Ford WRT Fiesta RS WRC +8p 39,1mp
8. Sebastien Ogier VW Motorsport Škoda Fabia S2000 +9p 00,8mp
9. Thierry Neuville Citroën Junior WRT DS3 WRC +10p 29,7mp M
10. Jari Ketomaa Ford Fiesta RS WRC +11p 44,6mp
…
12. Dani Sordo Prodrive WRC Team MINI John Cooper Works WRC +14p 15,5mp
…
14. Jari-Matti Latvala Ford WRT Fiesta RS WRC +18p 54,4mp M
M-gyártó
A power stage / SS22 legjobbjai:
1. Dani Sordo 3 pont
2. Jari-Matti Latvala 2 pont
3. Ott Tanak M-Sport 1 pont
A részletes eredményekért kattintson erre a linkre.
A rali-világbajnokság következő versenye az Argentin-rali lesz április utolsó hétvégéjén.